Kong is King

recensie: King Kong (Special Edition)

“De pijn is tijdelijk, de film blijft”, zucht een vermoeide Peter Jackson vier weken voor de geplande premiere van zijn remake van King Kong. Op dat moment is de muziek, het geluid en een deel van de animaties nog niet af. En dat betekent werken tot je erbij neervalt, en heel weinig slaap.

~

Aan de meer dan 3,5 uur durende extra’s op de Special Edition-dvd is pas echt goed te zien wat voor monsterproductie King Kong eigenlijk is. Op de dvd zijn 35 post-productie videodagboeken te vinden die zijn gemaakt en verschenen op fansite Kongisking.net. Deze korte documentaires behandelen de verschillende aspecten van de post-productie, van de miniatuursets tot de muziek.

Leuk en leerzaam

De extra’s bieden een goed beeld van de post-productie, een deel van het productieproces waar vaak niet al te veel aandacht aan wordt besteed. De items zijn dan ook niet alleen leuk om naar te kijken, maar ook nog eens leerzaam. Zo nemen we een kijkje achter de schermen van ADR (de cast komt na de opnames naar de studio om hun tekst na te synchroniseren), rotoscoping (overbodige voorwerpen moeten met de computer uit het beeld worden verwijderd) en Foley-art (alle geluiden die je in de film hoort zijn achteraf geproduceerd).

~

Naast de videodagboeken zijn er ook nog twee documentaires op de dvd te vinden. De één richt zich op het New York van de jaren dertig, de ander is een soort nepdocumentaire over Skull Island, waarin de geschiedenis en wezens worden besproken alsof ze echt hebben bestaan. Toch voelen de extra’s op de dvd niet compleet aan, wat waarschijnlijk komt omdat ze ook niet compleet zijn. Daarvoor moet je toch echt de King Kong Production Diaries kopen die eerder al op dvd werden uitgebracht. Deze serie videodagboeken zijn namelijk opgenomen tijdens het filmen van King Kong.

Nog meer?

De extra’s op deze dvd zijn interessant voor Kong-fans, filmfans en fantasy-fans: eigenlijk heeft Jackson de dvd dus voor zichzelf gemaakt. Het blijft jammer dat je voor een compleet beeld de Production Diaries moet kopen, en uiteraard was een audiocommentaar ook niet verkeerd geweest. Toch biedt de dvd meer dan genoeg diepgang en kijkplezier.

~

Voor Jackson, die twintig miljoen dollar ontving voor het realiseren van zijn kinderdroom, is het echter nog niet voorbij. Terwijl hij in zijn overhemd en korte broek, op blote voeten, op een parkeerplaats in Wellington staat en het laatste productiedagboek afsluit, laat hij weten dat dit misschien niet de laatste Kong-dvd is. Veel materiaal heeft ook de productiedagboeken niet gehaald, dus wie weet binnenkort nog meer King Kong…