Intimacy

recensie: Intimacy

Zelden heeft een film bij het sneakpubliek zoveel teweeg gebracht als Intimacy. Een recensent liet zich verleiden tot de uitspraak “Het pictogrammetje met blote voetjes zal bij deze film waarschuwen voor de expliciete seksscènes, die bij een sneak preview in Groningen onlangs een groot deel van de bezoekers de stuipen op het lijf joeg: driekwart van de zaal liep weg.” Is dat de echte reden? Uw recensent was bij de bewuste sneak aanwezig en zal nu voor eens en altijd de waarheid laten overwinnen.

~

23 jaar oud was ik, een onschuldig boertje uit het naïeve achtergebleven Groningen. Op een mooie avond ging ik met mijn teerbeminde geliefde naar de bioscoop voor wat onschuldig vermaak. Tot onze grote schrik kregen we echter een Frans-Engels pornowerkje met stijve penissen, penetratie en harige kutten! Zo kon God het toch niet bedoeld hebben? Bevend van angst renden wij voortijdig de bioscoop uit. Bah wat een viezigheid, daar kunnen onze nuchtere Groningse maagjes toch echt niet tegen hoor! Gelukkig draaide die avond nog een mooie commerciële film, die veel meer aan ons besteed was.

Condooms en penissen

Ongeveer dat beeld probeerden de kranten en recensenten te schilderen van de Groningse studenten die tijdens de sneak preview massaal de zaal verlieten. Ik heb de film geheel uitgekeken, maar aan het einde van de rit zat er inderdaad nog maar een derde van het oorspronkelijke publiek. Inderdaad waren er enkele behoorlijke expliciete seksscènes te zien in Intimacy. Condooms die om stijve penissen werden gerold en dergelijke. Aanvankelijk werd dit allemaal nogal giebelend ontvangen, maar na de derde keer stevig neuken begon het allemaal dood te slaan. Het gegeeuw was tijdens de film dan ook niet van de lucht.

Neuken? Oke!

~

De film verhaalt over een man die elke woensdag een onbekende vrouw ontmoet voor een stevig robbertje buitenechtelijke seks. Zoals wel vaker bij producties waar Fransen de hand in hebben krijgt de man last van nieuwsgierige gevoelens en is het anonieme niet genoeg meer voor hem. Om meer over de vrouw te weten te komen gaat hij haar volgen. Recensenten vielen over elkaar heen om de “echte” emoties van deze film te roemen. Het was allemaal zo geweldig rauw en echt, bla bla bla bla. Grappig genoeg zat het publiek er kennelijk niet op te wachten. Niet vanwege de seks, maar vanwege het suffe, saaie en in de Franse cinema allang uitgemolken verhaaltje stroomde het publiek massaal de zaal uit.

Uitvlucht

Al met al kan ik Intimacy dus niet echt aanraden. Het verhaal loopt gewoon te stereotype, en is gewoon niet onderhoudend. De acteerprestaties zijn dik in orde, maar niet genoeg om voor het verder saaie schouwspel te compenseren. De seks is niet bepaald opwindend of zinnenprikkelend. In het begin nog wel functioneel, maar halverwege lijkt het erop dat de regisseur de seks gebruikt als uitvlucht. Vindt het grote publiek de film niks, dan kan hij de expliciete seks aanvoeren als reden. En zo geschiedde. Dus nog eenmaal voor de duidelijkheid: het Groningse publiek ging gewoon weg omdat het hier een absolute flutfilm betrof. Op video zal het niet veel beter zijn.