Onwillekeurig zwijmelen

recensie: The Notebook

In The Notebook leest een oude man een zwaar dementerende vrouw voor uit een notitieboek, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Hoewel de vrouw in eerste instantie nog nukkig is, luistert ze steeds geïnteresseerder naar zijn verhaal. “Ik vind het een mooi verhaal. Volgens mij heb ik het eerder gehoord,” verzucht ze rond het middaguur.

~

Dat gevoel dringt zich bij de kijker van The Notebook al veel eerder op. In flashbacks vertelt de film over de romance tussen de arme Noah (Ryan Gosling) en de rijke Allie (Rachel McAdams), vlak voor de Tweede Wereldoorlog. Door omstandigheden en dwarsliggende ouders lijkt hun verhouding uitzichtloos. Wie niet snapt waar dit alles heen gaat en wat de relatie is tussen het oude stel en het koppel uit de flashbacks, begrijpt weinig van romantiek. De plot is sinds Romeo en Julia al in alle mogelijke vormen opgedoken in romcoms en Bouquetreeksjes.

Ganzen

Alsof het verhaal zelf nog niet voorspelbaar genoeg is, brengt regisseur Nick Cassavetes (John Q, She’s So Lovely) nog een laagje filmische clichés aan. In de allereerste scène zelfs al: een zonsopgang, een eenzame roeier op een uitgestorven plas, opfladderende ganzen. En zo gaat het door met soft focus, pianomuziek en kaarsjes in een oud plantagehuis bij ‘de eerste keer’. Wie na tien minuten nog steeds in de zaal zit, kan achteraf niet zeggen dat hij verrast werd door het zoetheidsgehalte van de film.

Bij elke scène weet je: Oprah Winfrey-kijkers en liefhebsters van De Paardenfluisteraar zullen hiervan smullen. Hoewel ik mezelf niet tot die categorie vrouwen reken, heb ik me toch laten meeslepen door The Notebook. Zoals Allie schuchter toegeeft aan de toenaderingspogingen van Noah, móet je je wel gewonnen geven. Het acteerwerk van het duo is zo fris dat je zonder meer gelooft dat deze twee echt bij elkaar horen. Ze zijn perfect zonder echt irritant te worden. Wat kan zij hartveroverend lachen met die kuiltjes in haar wangen, wat is hij toch buitenaards charmant en wat kijken ze lief naar elkaar.

~

En als je eenmaal van deze twee gaat houden, ben je reddeloos verloren. Dan laat je je meevoeren in een wereld waarin de Tweede Wereldoorlog nog geen twee minuten duurt, rassenverschillen niet bestaan en overledenen een vervelende bijkomstigheid van het leven zijn. Een wereld waarin een man op een reuzenrad klimt om zijn grote liefde mee uit te vragen. Hoewel schrijver Nicholas Sparks (Message In A Bottle) op het einde een beetje doorschiet in de overwinnelijkheid van echte liefde, zullen echt romantische zielen dat door hun tranen heen amper opmerken.

Goedkope chocola

Het is natuurlijk ook niet voor niets dat Romeo en Julia in zoveel verschillende gedaantes blijven opduiken. Het is eenvoudigweg een goed verhaal: drama, passie en alles overwinnende liefde. In The Notebook zijn deze populaire elementen goed uitgewerkt en tegen een prachtig decor van het zuiden van Amerika gezet. Natuurlijk heb je het al eens gehoord, maar is dat erg? Eigenlijk is The Notebook voor vrouwen net als goedkope chocola. Het is geen culinair hoogtepunt, maar god wat kan het lekker zijn op het juiste moment.