The Rock (Deluxe Edition)

recensie: The Rock (Deluxe Edition)

~

Tien jaar na Top Gun perfectioneerden Jerry Bruckheimer en zijn legendarische partner Don Simpson hun uiterst commerciële formule van snelle actiefilms gecombineerd met goede acteurs en een strakke vormgeving met The Rock, onder regie van Michael “Pearl Harbor” Bay.

Nicolas Cage, een tot dan toe nog vrij onbekende acteur, werd gestrikt in de hoofdrol van de chemicus Stanley Goodspeed, die samen met een dertig jaar oudere ex-CIA-agent (Sean Connery) en een team van commando’s een gifaanval op Amerika probeert te voorkomen op het gevangeniseiland Alcatraz. Dankzij de talenten van regisseur Bay, die een briljant visueel instinct koppelt aan het vermogen om goede actiescènes te regisseren, en zijn acteurs Cage, Connery en schurk Ed Harris hoort The Rock thuis in het rijtje Die Hard en Terminator 2, en is daarmee één van de beste actiefilms aller tijden.

Marionetten

~

Deze Deluxe Edition (in Amerika uitgegeven op het Criterion-label) is dan ook alleszins terecht. De beide schijfjes van deze set staan vol met documentaires die de film ondersteunen en in een goede context plaatsen. Zo zijn er twee programma’s waarin technisch adviseur Harry Humphries vertelt welke fouten er vaak in Hollywoodfilms gemaakt worden als het gaat over vuurwapens en militaire acties en krijgen we te zien hoe bepaalde shots nog met een soort marionetten zijn gemaakt, in de tijd voordat elke scheet in een film digitaal werd gecreëerd.

Superdegelijk

Maar het hoogtepunt van deze prachtig verpakte special edition is het commentaarspoor tijdens de film. In tegenstelling tot wat er op de hoes staat vermeld werd dit commentaar niet alleen door Jerry Bruckheimer ingesproken, maar zijn ook Michael Bay, Nicolas Cage, Ed Harris en de eerder genoemde Humphries te horen. De track is op de welbekende en superdegelijke Criterion-manier gemonteerd, wat betekent dat er geen stiltes vallen en dat de gegeven informatie ook werkelijk informatief is.

Flipper

Mensen die de eerste DVD-versie van The Rock (die je in het midden van de film moet omdraaien) nog in de kast hebben staan, kunnen deze met een gerust hart verkopen of wegdoen, want deze Deluxe Edition is een verbetering op alle fronten.