Het genot van een tongzoen

recensie: The Island

The Island is een van de zomerfilms die de komende maanden veel publiek naar de bioscoop moeten trekken. Met Ewan McGregor en Scarlett Johansson heeft de film twee zeer aansprekende sterren in huis. Regisseur Michael Bay was eerder verantwoordelijk voor Armageddon en Pearl Harbor en heeft opnieuw een megabudget gekregen om deze futuristische actie-thriller te maken. Het resultaat is amusement; misschien wat pretentieloos, maar het aankijken waard. De film mixt technologie én een onderhoudend verhaal.

~

Bay neemt ruim de tijd om de planeet waaraan het eiland uit de titel verbonden is te introduceren. Vanaf het opstaan is er voor de bewoners van deze planeet controle. Na een ‘goedemorgen’ op een lichtkrant, volgt de agenda voor die dag. Op het toilet wordt de urine gescreend; bij een te hoog natriumgehalte is bacon bij het ontbijt verboden. Daarna volgt er een dag met veel ontspanning. De bewoners worden bezig gehouden, werken af en toe, mogen genieten van vrije tijd en leven volgens een agenda, die geen verrassingen inhoudt. Vandaag lijkt op gisteren en morgen zal hetzelfde zijn als vandaag.

Emoties

Na de introductie wordt er meer duidelijk. De mensen op de planeet tonen nauwelijks emoties, bejegenen elkaar alleen maar vriendelijk, en hun vaste dagindeling wordt van bovenaf geregisseerd. Elke bewoner heeft slechts één wens en dat is de hoofdprijs winnen in de loterij: een reis naar The Island, dat volgens de bewoners het paradijs is. De bewoners lijken gelukkig, tot twee van hen (McGregor en Johansson) het sprookje van het eiland doorprikken. Ze slagen er in het eiland te bereiken en belanden in een nachtmerrie, die vooral bestaat uit achtervolgingen en gewaagde ontsnappingen.

Min

~

The Island is een film met een groot budget, de achtervolgingen zijn dan ook spannend en talrijk. Elke wending in het verhaal lijkt voor regisseur Bay een reden om nog meer auto’s de lucht in te laten vliegen, om opnieuw zijn sterren in een hachelijke positie te brengen waar ze natuurlijk uit ontsnappen. Gezien door de lenzen van Bay is The Island een film, die vooral aantoont waar het geld van de producers voor is gebruikt.

Plus

Pluspunten? In ruim twee uur film zijn deze ruimschoots aanwezig. In de scènes waarin Lincoln Six-Echo (McGregor) tegenover zijn opdrachtgever uit de buitenwereld staat, is het moeilijk te bepalen wie de show steelt. Scarlett Johansson wordt alleen maar mooier. Het verhaal is voorspelbaar, maar onderhoudend. De miljoenen aan blik die regisseur Bay de lucht in mag laten vliegen, zijn spectaculair in beeld gebracht. En als laatste is het opvallend dat, in een film waar de technologie de hoofdrol lijkt te hebben, de emoties bij de hoofdpersonen vermeldenswaardig zijn. (De ontdekking van het genot van een tongzoen wordt prachtig in beeld gebracht.) Misschien is het niet de bedoeling van de regisseur geweest, maar deze boodschap is voor de kijker de enige belangrijke. In een vele miljoenen kostende futuristische actie-thriller, wint de emotie van de gewone mens.