Charlie’s Angels: Full Throttle

recensie: Charlie's Angels: Full Throttle

Luchtige kleding, luchtige films. Volgens de producenten zitten we in de zomer niet te wachten op verrassingen of moeilijke plots. Eye candy moet het zijn. Een film die je eenvoudig kunt vergeten of waar je onder het genot van een witbiertje op het terras nog wat om kunt lachen. En wat is dan makkelijker dan een sequel? Zo worden we deze zomer getrakteerd op Terminator 3, Dumb and Dumberer en American Pie: The Wedding.

~

Charlie’s Angels: Full Throttle is de moeder aller zomer-sequels. Het is letterlijk eye candy: de kleuren spatten van het scherm, stunts zijn Matrix-mooi en de drie dames – Drew Barrymore, Cameron Diaz en Lucy Liu – zullen voor de liefhebbers van het vrouwelijk schoon alleen al een reden zijn om naar de bioscoop te gaan.

Flauwe toespelingen

~

De verhaallijn is natuurlijk ouderwets dun. De Angels moeten twee ringen opsporen waarin informatie is opgeslagen over de nieuwe identiteit van beschermde getuigen, voordat deze in de verkeerde handen vallen. Daar tussendoor is er tijd om te dansen op Can’t Touch This van MC Hammer, bij te praten over Dylans (Barrymore) eerste – en natuurlijk foute – vriendje en een schoolreünie te bezoeken. De oneindig flauwe seksuele toespelingen, de actiescènes, de outfits van de Angels en zelfs de niet-zo-sluikreclame geven een nieuwe dimensie aan het begrip over the top.

Pornotitel

Het vervolg is nooit zo leuk als de eerste film, is het hardnekkige – en vaak terechte – vooroordeel. Gelukkig zijn de vele schrijvers van Full Throttle niet vies van een beetje zelfspot. “Deel twee moet echt geweldig zijn,” laten ze verschillende mensen zeggen over de nieuwe film van Jason (Matt LeBlanc, Joey uit Friends), het aan/uit-vriendje van Angel Alex (Liu). Jason zelf heeft daar wel een verklaring voor: “Er hebben wel dertien schrijvers aan gewerkt.” En dan is er nog de naam van de film: Full Throttle (vertaald: ‘vol gas’). “Een absolute pornotitel”, aldus Lucy Liu. Nee, van pretenties kun je de film niet beschuldigen: het moet vermaak zijn voor zoveel mogelijk mensen en de makers zijn zich daarvan bewust.

Giechelend

En het werkt. Vooral voor de billen-liefhebber valt er veel te genieten. Maar ook zijn feministische vriendinnetje kan mee: in de wereld van de Angels zijn mannen immers losers die door het eeuwig giechelende trio op charmante wijze in elkaar geslagen worden. Daarbij is het door de vele verwijzingen naar andere films en een rij cameo’s van Bruce Willis tot de Full House-tweeling, van Pink tot Jaclyn Smith (een van de Angels uit de originele tv-serie uit de jaren zeventig) voor jong en oud een feest van herkenning.

Witbier

Wie komt voor een doortimmerd verhaal, interessante dialogen en filosofische overpeinzingen of gewoon een hekel heeft aan giechelende vrouwen, kan beter een “winterfilm” huren of meteen aan het witbier. Maar ook dat kan geen verrassing zijn.