Film / Films

Terminale Amerikaan zet Parijs op stelten

recensie: 3 Days to Kill

Een dodelijke en terminale Amerikaanse CIA-agent begint een klopjacht in Parijs. Naast het uitschakelen van criminelen probeert hij zijn gezin terug te winnen. Een onmogelijke opdracht in een onwaarschijnlijke film.

~

Een geheime operatie van de CIA mislukt: een hotel wordt opgeblazen en een CIA-agente onthoofd door een lift. De verantwoordelijke voor deze daden ontsnapt. Bijna krijgt CIA-agent Ethan (Kevin Costner) de slechterik te pakken, totdat een slecht getimede hoestbui roet (of bloed) in het eten gooit. In het ziekenhuis hoort Ethan dat hij een hersentumor heeft met uitzaaiingen naar de longen en nog maar een paar maanden zal leven.

‘The CIA thanks you for your service’, aldus de arts. Ethans gedachten gaan uit naar zijn familie, waarvan hij zichzelf heeft vervreemd door zijn CIA-werkzaamheden. De tijd die hem nog rest, besteedt hij om de relatie met dochter Zooey (Hailee Steinfeld) en vrouw Christina (Connie Nielsen) te herstellen, die tegenwoordig in Parijs wonen.

Maar wat als hij door experimentele medicijnen langer zou kunnen leven? Ethan, ten dode opgeschreven, hoeft er niet lang over na te denken. In ruil voor peperdure injecties met het experimentele middel zet hij in Parijs zijn werkzaamheden voort en gaat hij de slechteriken The Albino (Tómas Lemarquis) en The Wolf (Richard Sammel) achterna. De CIA heeft blijkbaar het geneesmiddel gevonden tegen een hersentumor met uitzaaiingen, maar besluit alleen terminale CIA-agenten hiermee te helpen, zodat er nog wat criminelen omgelegd kunnen worden.

Nutteloze voetbalfanaten


~

Waarom Ethans Amerikaanse vrouw en dochter in Parijs wonen, wordt in het midden gelaten in de film. De verklaring hiervoor moet daarbuiten worden gezocht. Regisseur McG, verantwoordelijk voor Charlie’s Angels en This Means War, heeft namelijk een script van Luc Besson verfilmd. Een script van Luc Besson situeert wel vaker Amerikanen in Frankrijk, zoals eerder al het geval was in From Paris With Love, maar deze keer valt er weinig te genieten van een potentiële cultuurclash. Costner schiet weliswaar, net als John Travolta, Parijs overhoop, maar humor ontbreekt grotendeels. Dat zijn spoor van menselijke vernieling niet door de autoriteiten wordt opgemerkt is niet zo vreemd, want de mensen van de gendarmerie worden in deze film afgeschilderd als nutteloze voetbalfanaten die zich niet in Amerikanen interesseren.

De standaardingrediënten voor een actiefilm zijn aanwezig, met vuurgevechten in openbare gelegenheden, executies in hotelkamers, autoachtervolgingen met een Peugeot die een Audi van de weg ramt (vergeet het maar) en femme fatale Vivi (Amber Heard), het meest ridicule personage in de film. Gehuld in allerlei kinky, vaak leren, pakjes rijdt ze Ethan met een bloedvaart van A naar B, om nog meer doelwitten uit te schakelen en informatie in te winnen over The Albino en The Wolf. Op elke nieuwe locatie wordt opnieuw iemand vermoord, maar hoe de verschillende executies Ethan uiteindelijk dichter bij de slechterik brengen, wordt niet duidelijk.

Niet genoeg vaart


~

Dat een film als
3 Days To Kill helemaal nergens over gaat en dat het verhaal ook eigenlijk nooit begrijpelijk wordt, is de film nog wel te vergeven. Een gedegen plot is nooit Bessons sterkste punt geweest en een degelijke film maken is McG tot op heden ook nog niet gelukt. Echter, 3 Days To Kill schiet ook op andere vlakken tekort: de extravagantie op alle vlakken wordt constant onderbroken door serieuze pogingen tot drama, waardoor McG steeds de vaart uit de film haalt. Des te knapper is de rol van Kevin Costner, die zich staande weet te houden tussen absurde personages, een onnavolgbaar plot en chaotische actie.