Lek script vol clichés

recensie: Gothika

Dokter Miranda Grey (Halle Berry) is een rationele vrouw die altijd bij de feiten blijft. Ze werkt in een psychiatrische inrichting en is getrouwd met de directeur, Douglas Grey (Charles Dutton). Tot zover is er niets aan de hand. Maar als Miranda op een stormachtige avond naar huis rijdt, komt ze in aanraking met een gewond, jong meisje. Een paar dagen later wordt Miranda wakker in haar eigen inrichting – als patiënt welteverstaan – en ontdekt de gruwelijke reden van haar opsluiting…

~

Gothika is de zoveelste waarom-heb-ik-toch-opeens-zo’n-last-van-geesten-en-waarom-gelooft-niemand-me-dus-ga-ik-zelf-maar-op-onderzoek-uit-thriller die de afgelopen jaren zijn verschenen. Denk bijvoorbeeld aan What Lies Beneath en The Ring. De film volgt braaf de richtlijnen die deze en andere films uit hetzelfde genres gebruiken: mysterieuze gebeurtenissen, een dood meisje, onverklaarbare verschijnselen en plotwendingen die uiteindelijk moeten leiden tot een onverwacht einde.

Voorspelbaar

Het herkauwen van zo’n succesformule is geen misdaad. Vooral niet als de makers er alles aan doen om er originele elementen aan toe te voegen. Gothika blijkt echter de zoveelste standaard copycat: de originaliteit is gewoonweg te ver te zoeken. De voorspelbaarheid is meteen de grootste oorzaak van het feit dat Gothika niet eng is. In plaats van je mee te laten voeren met het verhaal, in spanning afwachtend hoe het nou eigenlijk zit, ben je de makers steeds een paar stappen voor en kun je van te voren al aardig voorspellen hoe het gaat lopen.

Goedkope schrikmomenten

~

De film heeft qua verhaal en opzet verdacht veel gemeen met What Lies Beneath (2000) van Robert Zemeckis. En laat hem nou net een van de producenten van Gothika zijn… De film moet het hebben van een flinke dosis vrij goedkope schrikmomenten, die je eigenlijk al van verre ziet aankomen. Slechts enkele hiervan zijn effectief, maar dat is lang niet goed genoeg om van Gothika een goede horrorfilm te maken. Vooral wanneer Berry wanhopig het standaardzinnetje ‘What do you want from me?!’ schreeuwt, vraag je je af of de makers dan tenminste hebben geprobeerd dit soort foute clichés te vermijden.

Aan de cast zal het verder niet liggen. Naast Oscarwinnares Halle Barry zien we Penélope Cruz als patiënte Chloe en Robert Downey Jr. als dokter Pete Graham. Helaas kunnen zij het lekke script niet redden.

Dus?

Gothika is dus niet eng. Spannend? Op een aantal momenten wel. Maar het is zeker geen film waar je ’s nachts van wakker zult liggen. Voor de liefhebbers van horrorfilms een aardige teleurstelling, want zo wordt de film wel gepresenteerd. Gothika is echter niet meer dan een standaardthriller boordevol clichés.