Stemvork voor een hond

recensie: Unleashed

.

~

Bart (Bob Hoskins) is de baas in Glasgow. Hij regeert de onderwereld met ijzeren hand en vult zijn dagen met het ophalen van afgeperst geld. Vervelende klanten worden door zijn slaaf aangepakt. Na de opdracht wordt hij teruggezet in zijn hok. Danny wordt niet uitgelaten, maar mag alleen naar buiten als er een opdracht voor hem is. De hond is een meester in de martial arts, een meedogenloze moordmachine die elk gevecht wint.

Pianostemmer

~

Afgesloten van de buitenwereld heeft Danny geen keuzes. Hij accepteert zijn bestaan, omdat hij niet beter weet. Maar op een dag ontmoet hij bij toeval Sam (Morgan Freeman), een blinde pianostemmer, die hem hulp vraagt bij het stemmen. Danny ervaart de warme menselijkheid van Sam, en het respect doet hem goed. Hij vlucht weg van zijn baas en Sam ontfermt zich over de verwaarloosde jongeman. Hij leeft pas echt op als hij Victoria (Kerry Condon) ontmoet. Sam voedt Danny op zoals hij een piano stemt, zet emotie voor emotie op de juiste plek. Het moorden uit het verleden komt tegenover de menselijkheid en de warmte te staan. Danny leert door de nieuwe ervaringen bovendien geheimen uit zijn verleden.

Klassiek

Luc Besson (eerder verantwoordelijk voor Nikita, Crimson Rivers en Léon) heeft met Unleashed opnieuw een intrigerend plot geschreven. De Franse regisseur en schrijver heeft het klassieke thema van baas-versus-hond genomen en één element veranderd: de hond is een mens. In het scenario van Unleashed zitten voldoende ingrediënten voor een volkomen belachelijke film, maar regisseur Louis Leterrier (eerder verantwoordelijk voor The Transporter), heeft die valkuilen omzeild – mede door de invulling van de rollen. Bob Hoskins zet een volkomen geloofwaardige, schmierende geldwolf neer. Met halsband is gevechtsmeester Jet Li overtuigend. Morgan Freeman speelt niet alleen overtuigend een blinde, hij lijkt zelfs de piano’s echt te kunnen stemmen.

Confrontatie

Unleashed is een film met een vreemd uitgangspunt: een mens als Danny zal toch moeilijk te vinden zijn. Maar door de goede regie, het prachtige acteerwerk en de sfeerondersteunende muziek, vliegt de film nergens uit de bocht. Unleashed eindigt met een confrontatie tussen de hond en zijn baas. Danny mag de flarden van zijn verleden op een rij zetten; Bart is het baasje dat zelf op zijn moordzuchtige hond is gaan lijken. Hij is vergeten zijn hond te stemmen. Onderdrukking leidt tot verlies, respect en menselijkheid overwinnen. Unleashed is een prachtige film, die stof geeft om na te praten.