Met grote blijdschap

recensie: Met grote blijdschap

.

Dat we het leven niet in de hand hebben is zo langzamerhand voor de meeste mensen een draaglijk feit geworden. Des te harder wordt het wanneer we geconfronteerd worden met twee broers die louter door omstandigheden een compleet verschillend leven lijden. Met Grote Blijdschap demonstreert dit op een feilloze manier; zelfs zo goed dat de ongrijpbaarheid van ons leven weer ondraaglijk wordt.

Ad (Jack Wouterse) en Luc (Jaap Spijkers) zijn twee broers die elkaar vijftien jaar niet hebben gezien. Luc is een quasi geslaagde burgerman die zijn leven volgens het boekje leeft. Ad daarentegen heeft zich teruggetrokken in de Ardennen en brengt zijn miezerige bestaan door met het opzuipen van zijn eigen gestookte jenever.

Luc heeft geen hoge pet op van zijn logge en domme broer. Achter een waas van vriendelijkheid probeert hij Ad te kwetsen en zichzelf te prijzen. Even lijkt het dan ook dat de gecultiveerde Luc alles wat beter op een rijtje heeft dan zijn falende broer. Maar wanneer op een thrillerachtige manier uit de kelder het gehele familiedrama gecompleteerd wordt, blijkt dat de lompe Ad een bewonderenswaardiger leven lijdt (sic) dan zijn “succesvolle” broer. Stap voor stap leidt Crijns ons naar de kern van de zaak; de vernederingen in de jeugd, de angst om jezelf te zijn en een permanente levenspijn die de beide broers contrasteert.
We dalen af in de diepste pijn en onmacht gevuld met een doortimmerde psychologie, waar wanhoop het enige redmiddel lijkt te zijn.

Met Grote Blijdschap is met zijn kleine cast een prachtige acteerfilm geworden. Jack Wouterse is fantastisch als de fysiek en psychisch gehavende Ad. De psychologische spanning tussen Jack Wouterse en Jaap Spijkers straalt zo veel kracht en angst uit, dat het de film een zinderende maar toch zeer ingetogen spanning geeft. Niet alleen de acteurs zorgen voor een indringende film, ook het camerawerk van Joost van Gelder draagt bij tot de algehele geslaagdheid van de film. Door het gebruik van vreemde camerastanden en merkwaardige close-ups wordt het psychisch leed succesvol benadrukt.

Met Grote Blijdschap is voortgekomen uit het No More Heroes-project. Dit is de opvolger van het low budget-project Route 2000, dat onder andere de succesvolle film De Poolse Bruid voortbracht. Dit jaar zullen vijf films van dit project in première gaan. Met Grote Blijdschap heeft het spits op zeer succesvolle wijze afgebeten. Alleen met deze film is wat mij betreft het project al geslaagd.