Tragikomedie doordrenkt van whisky

recensie: The Angels' Share

Het Schotse leven en de wereld van connaisseurs zijn de ingrediënten van The Angels’ Share. De nieuwe film van Ken Loach is een lichte tragikomedie die doordrenkt is van whisky.

Vorig jaar maakte de zeer productieve regisseur Ken Loach nog grote indruk met Route Irish. In zijn nieuwe film ontdekken vier vrienden het talent van Robbie, die erg goed blijkt te zijn in het keuren van de malts en bourbons. Ze besluiten om hun gezamenlijke straatintelligentie te bundelen en een onmogelijke weg te kiezen om uit hun criminele verleden te komen: ze maken een reis door Schotland op zoek naar de beste whisky.

In het reine komen
In het intro al krijgen we de karakters een voor een te zien: Rhino, Mo en Albert, allemaal in de rechtbank. Deze dieven, dronkaards, of gewoon totale idioten, krijgen taakstraffen van de rechter opgelegd. Ook Robbie staat voor de rechter. Hij heeft er al een tijdje opzitten in een jeugdgevangenis en ontglipt ternauwernood aan een celstraf van 5 jaar na een geweldsincident. Zijn leven is een zootje. Hij staat onder druk om iets van zijn leven te maken, omdat hij met zijn vriendinnetje een kind krijgt. Zijn verleden laat hem echter niet met rust.

~

Hij zal zijn oude vete met rivaal Clancy moeten oplossen of ontlopen en hij zal het verleden onder ogen moeten zien. In de confrontatiescène waarin Robbie het slachtoffer dat hij het ziekenhuis in sloeg ontmoet, laat Loach het indrukwekkende regiewerk zien dat we van hem kennen. De regisseur weet heel effectief de empathie die het publiek voor Robbie heeft in de realiteit te plaatsen. Het publiek wordt net als Robbie geconfronteerd met de persoonlijke gevolgen voor zijn slachtoffer, die half blind en gebroken is na een daad van zinloos geweld.

Loach’ herkenbare realisme
The Angels Share is bij lange na niet zo bijtend als Route Irish of zo zwaar als The Wind That Shakes the Barley. De licht komische toon van de film vervormt echter ook niet tot een tearjerker. Ken Loach legt de vriendschap van de vier hoofdkarakters er niet te dik bovenop. Ze vervullen allemaal een taakstraf en vinden elkaar in een klein avontuur als ze de wereld van whisky’s betreden.

~

Het belet Loach niet om ook grauwere geweldsscènes te gebruiken. Het Schotse straattuig laat zich van z’n echte kant zien in het geweld. The Angels’ Share krijgt daardoor een diepere dramatische lading. Het herkenbare realisme van Loach doet het ook in deze stijl goed. In The Angels‘ Share slaat hij, net als in zijn andere films, met een cast van jonge acteurs en amateurs de spijker op de kop. De film wordt met veel overtuigingskracht gedragen door hoofdrolspeler Paul Brannigan. Hij maakt het karakter van straatvechter Robbie die onzeker en onhandig omgaat met meer verantwoordelijkheid onweerstaanbaar.