Sympathieke acteurs, onwaarschijnlijk verhaal

recensie: Knocked Up

.

De keurige en mooie Alison Scott (Katherine Heigl) heeft het zojuist van productieleider tot presentatrice geschopt bij het televisieprogramma E-News. Euforisch gaat ze een nacht stappen met haar zus. Na iets te veel bier belandt ze in bed met de vadsige oversekste nietsnut Adam Stone (Seth Rogen). Acht weken later hangt ze brakend boven de afvalbak. Na het doen van minstens vijftien zwangerschaptests kan Alison er niet meer omheen: ze is in verwachting. Wat nu te doen? Ze besluit het er op te wagen met de verwekker. Het is het uitgangspunt van Knocked Up van regisseur Judd Apatow, eerder verantwoordelijk voor The 40 Year Old Virgin.

Knocked Up concentreert zich met name op het contrast tussen de levensstijl van de mooie en succesvolle Alison en de slome blowende dikzak Ben. Samen met zijn al even slome vrienden leeft hij in een zwijnenstal van een huis en werkt hij aan de lancering van de website Flesh of the Stars, waar je als bezoeker terecht kan om uit te vinden in welke film, hoe vaak en hoe lang je favoriete filmster naakt in beeld is.

Scheve moraal

~

De film benadrukt dat het Ben is die moet leren zijn verantwoordelijkheid te nemen: hij moet babyboeken gaan lezen, een echte baan gaan zoeken en zijn puberbestaan vaarwel zeggen. Gek genoeg worden er geen vraagtekens gezet bij Alison, die reeds volwassen en met ongetwijfeld een goed salaris nog steeds bij haar zus en diens man en kinderen inwoont. Vrouwen hoeven blijkbaar niet zelfstandig te zijn.

De grootste vraag bij het kijken van de film blijft echter waarom Alison besluit het kind te houden. Jankend van ellende zit ze bij de gynaecoloog als haar angst bevestigd wordt (overtuigend en aangrijpend gespeeld, dat moet gezegd), maar abortus wordt niet overwogen. De enige die het als serieuze optie ter sprake brengt is Alisons moeder, die in twee minuten als een zakelijke, koude tante wordt neergezet en vervolgens tot aan de aftiteling niet meer in beeld is.

Conservatief

~

Waarom de beeldschone carrièrevrouw koste wat kost een relatie probeert te bewerkstelligen met een loser die ze nauwelijks kent, blijft een behoorlijk raadsel. Als Alison na een afspraakje of vijf “I love you” tegen Ben prevelt, is dat gewoon niet serieus te nemen, hoezeer de sympathieke acteurs ook hun best doen. Het doet je soms afvragen of je naar een promotiefilm van de ProLife Movement aan het kijken bent, als de twee against all odds stug blijven volhouden en – voilà – aan het einde van de film toch een gelukkig gezinnetje vormen.

Dat de meer dan twee uur durende film ondanks deze conservatieve boodschap er verder in gaat als koek, is mede te danken aan de acteurs en aan enkele leuke grappen over de gezellige nerd vrienden van Ben. Daarnaast past Knocked Up met vermakelijke scènes over het ondergaan van zwangerschapstests, het vinden van een gynaecoloog die je niet de stuipen op het lijf jaagt en de ‘Oh god, mijn leven is voorbij’-angst die het aankomend ouderschap met zich meebrengt, prima in het rijtje thuis van films als She’s Having a Baby en Nine Months.