Zomer van Oranje

recensie: In Oranje

Bij goede resultaten van het Nederlands elftal tijdens het EK in Portugal zal de komende zomer oranje gekleurd zijn. Ons land zal bij elke overwinning gekker worden. Woonbootbezitters in de Amsterdamse grachten zullen na elke ronde de bloeddruk voelen stijgen. Perfect getimed verschijnt In Oranje in de bioscoop, een zeer goede Nederlandse film van regisseur Joram Lürsen voor het hele gezin.

~

Erik van Leeuwen (Thomas Acda) runt een groentezaak, maar is vooral vader van een talentvolle voetballer. Hij is zo´n man die het beter weet dan de scheidsrechter en dat ook langs de lijn luidkeels laat weten. Acda speelt deze irritante ouder met overgave. Zoon Remco is een talent, stijf rechts en moet volgens vader vooral met links oefenen. Moeder Sylvia (Wendy van Dijk) is de stille kracht. Ze helpt in de zaak en is de sussende factor langs de zijlijn. Het tweede kind, een dochtertje, moet mee naar voetbal. Zo gaat dat bij het gezin Van Leeuwen. Het is een traditioneel en herkenbaar gezin, in simpele en doeltreffende scènes neergezet.

WK’s

~

Voetbal en film verhouden zich vaak niet goed met elkaar. Escape To Victory was jaren geleden zo´n film. Geallieerden en Duitsers speelden symbolisch om de winst op het voetbalveld. De uitkomst van de Tweede Wereldoorlog kwam in doelpunten op een scorebord te staan. Zelfs met voetballers als Pele, Cootje Prins en Bobby Moore waren de voetbalscènes voorspelbaar en was de sport niet dynamisch in beeld. Om dit probleem te omzeilen hebben de makers van In Oranje voor een opvallende oplossing gekozen. Hoogtepunten uit de Oranje-geschiedenis zijn in de film terug te zien. Cruijff en de aanloop naar de penalty tegen West-Duitsland in de WK-finale van 1974 is te zien; het doelpunt dat René van de Kerkhof scoorde tijdens het WK van 1978 is een van de scènes waarin Remco excelleert. De voetbalscènes zijn door die keuzes in In Oranje zonder uitzondering fantastisch en voor de liefhebber herkenbaar.

Gezin

In Oranje is een zeer knap gemaakte film. Het verhaal is herkenbaar en origineel, er wordt overtuigend geacteerd en de voetbalscènes zijn prachtig in beeld gebracht. In Oranje is bovendien een film voor het hele gezin. Voor de ouders die elke zondagavond afstemmen op Studio Sport, voor de kinderen die dromen van een carrière aan de top, maar ook voor de mensen die sport in het algemeen en voetbal in het bijzonder niet op de voet volgen. Of het komende Europees Kampioenschap zo leuk wordt als in In Oranje waag ik te betwijfelen. De film is in ieder geval een goede aanloop naar een mooie zomer. Misschien is Portugal slechts een tussenstap voor onze jonkies in Oranje naar het WK van 2006. Deze zomer is in ieder geval voor In Oranje.