Crush

recensie: Crush

.

~

Sex in the Country

Drie vrouwen in de 40 lusten wel een wijntje en een sigaretje op zijn tijd. Met als decor een typisch Engels landschap lijkt de kijker de Britse versie van Sex in the City te krijgen. Dan krijgt Kate (Andie MacDowell) een relatie met de 25 jarige jongen Jed (Kenny Doughty). De passie spat van de twee af. In eerste instantie gaat het slechts om een tijdelijke flirt, maar langzaam aan gaat Kate serieus overwegen of ze een echte relatie met Jed wil. Haar twee beste vriendinnen keuren dit openlijk af. Wat moet men in het dorp hier wel niet van denken?

Zouteloos

~

Crush start in eerste instantie nogal flauwtjes. Een groepje vrouwen die zichzelf hopeloos en geweldig tegelijk vinden, en lekker elkaars love-life afzeiken, dat hadden we al een eerder gezien. Het acteerwerk is niet slecht, maar de dames laten niet veel zien wat een bioscoop boven een avondje RTL4 rechtvaardigt. Met name van Andie MacDowell hadden we wel iets meer mogen verwachten. “Dit gaat een anderhalf uur film op de automatische piloot worden”, denkt de gemiddelde kijker dan.

En toen was er chemistry
Alles veranderd als Kenny Doughty op het toneel verschijnt, de chemistry tussen hem en MacDowell werkt, ondanks het leeftijds verschil. De kijker gaat langzamerhand sympathie koesteren voor het vreemde koppel en dat is een grote verdienste. Vervolgens lijkt de film verziekt te worden doordat de twee vriendinnen wel heel flauwe, onlogische en kolderieke pogingen doen om de relatie tussen de lovers te verpesten. Een grandioze ruzie is het gevolg.

Tragiek

De ruzie ontaardt in een tragische uitkomst, eentje die de kijker wat overvalt. En daar zit de kracht van Crush; de film tilt het drama boven een gemiddelde “midlife crisis voor vrouwen”-film uit. Het verhaal hinkt een beetje op komedie en drama, en de regie lijkt daarin geen keuze te kunnen (of willen) maken. Met name het mierzoete einde maakt een hoop kapot, en zal een hoop kijkers ongelovig doen ginnegappen. De dames flikken elkaar nogal wat narigheid, en dat zo’n lief einde… jammer. Crush is een aardige film zoals er elke maand aardige films uitkomen. Onderhoudend, maar het zal allemaal niet lang bij blijven.