Hedwig and the Angry Inch

recensie: Hedwig and the Angry Inch

.

~

Onze hoofdpersoon Hedwig komt uit Oost-Berlijn en heet daar nog Hansel. Wanneer hij een spoor van gummibärchen, Marsen en ander snoepgoed volgt wordt hij verliefd op de stoute Amerikaanse Sgt. Luther. Ze willen trouwen en naar Amerika, maar omwille van het welslagen van deze missie moet Hansel eerst wat achterlaten in Duitsland. De opoffering loopt uit op een fiasco, en daar zit Hedwig, in een trailerpark in de States. Naughty Luther vindt een ander roomblank kontje en het ziet voor ons neerslachtige, geslachtsloze slachtoffer niet goed uit.

Rocken als een tielerier

Hedwig en de resten van haar piemeltje zitten echter niet bij de pakken neer. Een nieuwe pruik doet wonderen en de rockgroep Hedwig and the Angry Inch wordt geboren. Samen met een stel illegale Oosteuropese rockers tourt Hedwig van salad bar naar salad bar, intussen haar leven zingend voor iedereen die het maar wil horen. En dat willen we horen! Hedwig is een goede zangeres, de liedjes liggen lekker in het gehoor en het gaat ook nog ergens over. Begeleid door innemend simpele animaties zien we Hedwig treuren om verloren liefdes, schelden op haar Angry Inch en rocken als een tierelier.

~

Hedwig was oorspronkelijk een kleine Off-Broadway-productie en werd met behulp van het Sundance filminstituut omgetoverd in een film, wat een hele verstandige keuze is geweest. Iedereen moet kennismaken met de voortreffelijke John Cameron Mitchell als Hedwig, met de fenomenale liedjes en het unieke verhaal. De karakters hebben een diepgang die je in de meeste psychologische drama’s nog niet ontdekt. Een simpele blik of een woord is genoeg om een hele wereld van glitter en glamour, maar ook van mislukkingen en ontbrekende onderdelen te ontdekken.

Suikerspin

Deze film moet je vaker zien. Niet alleen vanwege de grappen en grollen van het stel rockers, maar ook om de diepgang waar je de eerste keer ongetwijfeld overheen kijkt. De liedjes verbergen soms prachtige oneliners en bijzondere filosofieën, zoals die over de oorsprong van de significant other. Denkbeelden over liefde, seks, lotgenoten en tegenslag worden zoveel flair en vanzelfsprekendheid gebracht, dat je pas achteraf stilstaat bij het feit dat het naast cool ook nog eens ongelofelijk mooi en weldoordacht is.
Hedwig and the Angry Inch is een grote glitterende suikerspin, maar binnenin zit een stevig stokje waar je lekker lang op kunt kauwen. Ook als de suikerspin al lang op is.