Numerologische paranoia

recensie: The Number 23

.

Toeval of niet: de 23e film van regisseur Joel Schumacher heet The Number 23. Als je goed zoekt, kan je in veel dingen dat nummer terugvinden; tot aan het aantal hoofdstukken op deze dvd aan toe. De film werd in veel landen zelfs op 23 maart uitgebracht. Genoeg grappige feitjes in ieder geval om de paranoia omtrent het nummer bijna te gaan geloven, zoals hoofdpersoon Walter Sparrow (Jim Carrey) doet.

~

Als Walter Sparrow het boek ‘The Number 23‘ van zijn vrouw (Virginia Madsen) cadeau krijgt, neemt zijn leven een andere wending. Het begint met een gezonde fascinatie voor de inhoud van het boek, gaat over tot complete paranoia over het genoemde nummer, en eindigt in de realisatie dat het boek over detective ‘Fingerling’ alleen maar op zijn eigen leven gebaseerd kan zijn, zo diep is hij door het verhaal opgeslokt. Walter besluit dan ook koste wat kost de schrijver van het boek op te sporen.

Research

Het eerste deel van The Number 23 is ontzettend origineel. Er worden legio voorbeelden gegeven waar het nummer in de geschiedenis een rol heeft gespeeld, en overal duikt 23 op: van op truien tot aan het aantal letters in een naam. Er is duidelijk veel research en rekenwerk gedaan door schrijver Fernley Phillips, want je kan het zo gek niet bedenken of het is terug te brengen tot 23. Een bevriende psycholoog waarschuwt Walter zelfs voor het feit dat hij het nummer met opzet overal in terug ziet, een advies dat hij uiteraard niet in acht neemt. Het is bijna de moeite waard om zelf op onderzoek uit te gaan hoe vaak het nummer te vinden is in de film, of misschien wel in je eigen leven.

~

Het verhaal van Fingerling (een dubbelrol van Jim Carrey) wordt in wazige beelden aan de kijker getoond tussen het echte verhaal door; zo weet je precies waarom Walter steeds meer paranoïde wordt. Helaas is Fingerling een vervelend figuur en lijkt zijn voice-over te zijn overgenomen uit een oerslechte detective-reeks. Het brengt in ieder geval weinig begrip mee voor de hoofdpersoon, want voor iedereen behalve Walter is The Number 23 gewoon een stom en slecht geschreven boek.

Mysterieuze schrijver

Wanneer Walter op zoek gaat naar de schrijver van het boek, is het pas echt zoek met de logica. Het enige waar je nog van op aan kan, is dat 23 overal zal opduiken. De zoektocht naar de (hoe kan het ook anders) mysterieuze schrijver levert totaal geen spanning meer op, terwijl die juist zo secuur werd opgebouwd in het eerste deel van de film. Ook de ontzettend vergezochte ontknoping is niet om aan te zien, om nog maar te zwijgen van het feit dat het hele verhaal daarna ook nog eens langdradig uitgelegd moet worden – alsof Schumacher de kijker te dom vindt om het zelf nog te kunnen uitvogelen.

Jim Carrey heeft inmiddels bewezen dat hij meer kan dan de komedies waar hij mee bekend is geworden. Als Fingerling is hij wat over-the-top, maar als Walter Sparrow zet hij mooi neer hoe een doodnormale man binnen de kortste keren kan veranderen in een gestoorde vent. Toch kan hij de film niet redden, want de plotwending is gewoon zo vreemd, dat je er bijna net zo hard om kan lachen als om de komedies van weleer.