Superieure glimlachjes

recensie: Intolerable Cruelty

.

~

Na de schimmige wereld van fanatici in de bowlingcompetitie (The Big Lebowski) en het “buitenlandse” van het platteland (Fargo) vergroten de gebroeders Coen weer een stukje Amerika uit. Overdreven, natuurlijk. In het Beverly Hills van de Coens trouwt elke vrouw om te scheiden en is echtscheidingsadvocaat Miles Massey (George Clooney) de superster die mensen kan maken of breken. Net als de privé-detective die zijn vrienden zijn onthullende filmpjes laat zien tijdens de pauze van een sportwedstrijd.

Objection!

Het leuke aan de films van Joel en Ethan Coen is dat je telkens het gevoel hebt het al eens eerder gezien te hebben, maar niet zó. Intolerable Cruelty is een romantische komedie die zich soms wel, soms niet aan de regels van het genre houdt. Als Clooney voor de liefde kiest, compleet met een emotionele toespraak voor alle echtscheidingsadvocaten van het land, staat zijn leven een paar minuten later weer op zijn kop. De scènes in de rechtbank doen denken aan Grisham-verfilmingen en rechtbankseries op tv – vooral omdat de advocaat regelmatig opspringt met zijn “objection!”. Toch is het niet helemaal hetzelfde: de ene keer roept hij dat wegens het declameren van een gedicht door de advocaat, een andere keer wegens het wurgen van de getuige (de rechter: “I’ll allow it”).

~

Intolerable Cruelty past in het rijtje snellere films van de Coens – The Big Lebowski, Raising Arazona. Maar Clooney en Zeta-Jones hebben niet het domme en wereldvreemde van de hoofdrolspelers uit deze films. De spanning tussen Clooney, die vanaf het eerste moment zijn door vrouwen wereldwijd geroemde glimlach belachelijk maakt, en Zeta-Jones, als koele berekende femme fatale, is tegelijkertijd zinderend en grappig. Daardoor is Intolerable Cruelty toegankelijker dan zijn bij vlagen krankzinnige voorgangers.

Opstapje

Gelukkig is het bizarre nog steeds ruimschoots vertegenwoordigd. Door de hilarische dialogen en de allitererende of anderszins bijzondere namen kom je helemaal thuis in de vreemde wereld van de broers. Eigenlijk zou je alleen al naar de bioscoop moeten om kennis te maken met het nieuwe rijtje idioten dat ze introduceren: Howard D. Doyle van Doyle Oil (Billy Bob Thornton), de getuige Baron Heinz Krauss von Espy, Herb Myerson, de enge, hoogbejaarde oudste partner van het advocatenkantoor en Wheezy Joe, de huurmoordenaar met de inhaler. Daardoor zit er voor de hardcore fans van Joel en Ethan Coen voldoende gekte in om zich prima te vermaken; voor de beginneling is het net niet té gek, waardoor het een mooi opstapje vormt naar hun andere films.