Zakdoeken gereed houden

recensie: In America

.

~

In America gaat over een Iers gezin dat op zoek gaat naar geluk in New York. Ze hebben het niet breed en vinden een woning in een drugspand. Daar maken ze kennis met een aparte kunstenaar met aids (Djimon Hounsou). In de loop van de film wordt duidelijk dat de ouders geëmigreerd zijn in de hoop de dood van hun zoontje Frankie te kunnen verwerken en een nieuw leven te beginnen.

Speciaal effect

~

Hoop, geloof een liefde staan centraal in deze film. Soms wat klef en vervelend als het gezin de ene na de andere tegenslag te boven komt. Niets lijkt hun liefde in de weg te staan en alles komt goed; dat is soms tenenkrommend. Desalniettemin is het een prachtige kleine film, dat voor een groot deel verteld wordt vanuit het perspectief van de 11-jarige Christy. Ze bekijkt de wereld door haar camera, wat een speciaal effect geeft. Sowieso is er gekozen voor interessante camerapunten in combinatie met mooie muziek.

Gevoelige kant

De acteerprestaties zijn van hoog niveau. De zusjes Bolger zijn nog jong, maar spelen alsof ze nooit anders hebben gedaan. Hopelijk zien we de komende jaren dit duo nog vaak terug. De kinderen werken heel relativerend in deze emotionele film. Het kleintje, Ariel, komt vaak met pientere en grappige opmerkingen. En als je daar niet om kunt lachen, dan verdwijn je ongetwijfeld in haar mooie grote ogen. Goed gecast dus, net als de ouders: moeder Samantha Morton (Minority Report) en vader Paddy Considine (24 Hour Party People). Beiden laten zien dat ze erg geschikt zijn om in een film als deze hun gevoelige kant geloofwaardig neer te zetten.

Brok

Het script van deze semi-biografische film werd geschreven door regisseur Jim Sheridan (My Left Foot, In The Name Of The Father, The Boxer) samen met zijn twee dochters. Het heeft Sheridan wat moeite gekost, maar dan heb je ook wel wat. Mede door de goede acteurs en strakke regie is dit een film om een brok van in je keel te krijgen.