Birthday Girl

recensie: Birthday Girl

Je zit naast een mooie Russin in de auto, die je net van het vliegveld hebt opgehaald, en je stelt haar een aantal vragen die ze steeds met een volmondig ja beantwoordt, inclusief de vraag “ben jij een giraf?”. Wat doe je in zo’n geval en wat zijn de gevolgen van het binnenhalen van deze met postorder bestelde vrouw? De Britse schrijver-regisseur Jez Butterworth maakte met Birthday Girl een aardige thriller-komedie met Nicole Kidman.

~

John (gespeeld door Ben Chaplin) woont op het Engelse platteland, waar hij al tien jaar in trouwe dienst is bij een bank. John is de stereotype nerd die een erg middelmatig leven leidt. Om zijn burgerlijke bestaan in traditionele zin te vervolmaken heeft hij nog een vrouw nodig. En waarom zou je de liefde van je leven tegenkomen in de supermarkt?

Niet goed, geld terug

~

Op het world wide web stuit hij op de website From Russia With Love, een hypermarché voor postorderbruidjes. John bestelt een mooie intelligente Russin, Nadia (gespeeld door Nicole Kidman), en snelt naar het vliegveld om zijn “bestelling” op te halen. Zodoende stapt er in John’s leven een in het zwart gehulde, zwaar opgemaakte en sigaretten aan de lopende band rokende vrouw die niet met hem kan communiceren via de Britse taal. John beroept zich de op de niet-goed-geld-terug-garantie maar krijgt nul op zijn rekest. Via non-verbale communicatie komen Nadia en John dichter bij elkaar: ze kennen elkaar eigenlijk niet maar toch beginnen ze iets te voelen voor elkaar. Wanneer het ineens de verjaardag is van Nadia en er twee Russen (het duo Vincent Cassel en Mathieu Kassovitz) het leven van John binnenstormen volgt een tumultueus vervolg met vele verrassende plotwendingen.

Niet-Russische acteurs

Datgene wat je bijblijft van de film is de enigszins duistere en mysterieuze Nicole Kidman (Nadia) binnen een klassieke setting die met haar sensualiteit en breekbaarheid de film overeind houdt. Ben Chaplin (John) blijft gedurende de hele film nogal een oppervlakkig typetje waar je je nauwelijks mee identificeert. Daarvoor is zijn “transformatie” te onduidelijk. Het Russische duo Vincent Cassel (Yuri) en Mathieu Kassovitz (Alexei) is goed op elkaar ingespeeld en je merkt dat ze elkaar buiten de film om ook kennen. Opmerkelijk is dat er geen echt Russische acteurs in de film meespelen: regisseur Butterworth heeft nog geprobeerd Russische acteurs te vinden, maar Engels zijn de goede acteurs vreemd genoeg niet machtig. Waarschijnlijk heeft Butterworth niet erg hard gezocht en wilde hij liever bekende namen.

Genre-cocktail

Birthday Girl is een redelijk geslaagde mix van verschillende genres: komedie wordt aangevuld met thriller-elementen. Het gevaar van het samenvoegen van deze genres binnen één film is dat de toeschouwer niet altijd weet hoe te reageren op de verwikkelingen. John kan bijvoorbeeld in Birthday Girl uiteindelijk ineens nogal gewelddadig uit de hoek komen. Echter in het leven is het ook vrij onvoorspelbaar wat er kan gebeuren: vaak zijn de dingen niet zoals ze lijken te zijn en zul je je steeds weer moeten heroriënteren. Het leven is niet te vermaken tot één grote dolle dwaze komedie noch tot een eindeloze reeks tegenslagen. Derhalve zouden meer films moeten durven verschillende genres binnen één film te gebruiken in een poging te komen tot een meer realistische en afwisselende cinema.

Birthday Girl is kortom een beetje onconventioneel maar wel vermakelijk met een verleidelijke Nicole Kidman.