American Wedding

recensie: American Wedding

.

~

Vroeger had je de Porky’s pikante pretpark-films die veel succes wisten te behalen met behoorlijk platte sexhumor. De eerste American Pie werd veel vergeleken met Porky’s, wat niet terecht was. American Pie had een aardig script, uitgewerkte karakters, en een aantal erg leuke grappen. En ja, ook een behoorlijke hoeveelheid ranzigheid. De tweede film was niet veel meer dan een bonte verzameling sex-grap-sketches, en deze derde film is qua verhaal niet veel beter. Het huwelijk dient eigenlijk meer als een rode draad om Jim weer in zoveel mogelijk bizarre situaties te brengen, en Stifler de gelegenheid te geven de sexmaniak uit te hangen.

Geen complete cast

~

De eerste twee films draaiden om te belevenissen van vier vrienden (Jim, Finch, Kevin en Nova), Stifler was toen nog een buitenbeentje. Alle vier kwamen ze redelijk evenredig aan bod bij de uitwerking van de plotjes rond hun persoonlijkheden. In deze film draait het eigenlijk alleen nog maar om Jim en Stifler. Finch is nog wel aanwezig, maar puur als ondersteuning voor het verhaallijntje rond Stifler. Kevin, de andere vriend van het groepje, heeft zo’n triviale rol in het gebeuren dat hij eigenlijk niet eens opvalt. Het laatste lid van de Pie-groep, Nova, had kennelijk helemaal geen zin meer in deze film, en is afwezig. Een verklaring daarvoor wordt niet eens gegeven. De dames uit de eerste American Pie-films zijn, op Michelle na, allemaal verdwenen.

Hondjes en trouwringen

Ooit Father of the Bride met Steve Martin gezien? Neem alle stereotiepe grappen over het organiseren van een huwelijk uit die film, mix er een flinke portie bizarre puberale sexgrappen doorheen, en je hebt het script voor American Wedding. Slechts twee keer stijgt scenarist Herz boven zichzelf uit. De eerste keer is als Stifler in een homobar op wanhopige wijze probeert zijn eer te verdedigen, de tweede keer is het moment dat Stifler de trouwring per ongeluk aan een hondje voert. De daaropvolgende scène is ongetwijfeld de meest gore die ik de laatste tijd in een bioscoop heb gezien.

Conclusie

American Wedding is een bonte verzameling van sketches geworden zoals we die eigenlijk ook kennen uit de eerste films. Fans van de serie komen ook in dit deel prima aan hun trekken. De film is zeker niet goed of zelfs redelijk te noemen, daarvoor rammelt het script te veel, en is de film in vergelijk met het eerste deel te mager. Maar ik denk dat veel fans daar gewoon maling aan hebben. De film is in elk geval vaak genoeg goed voor een gulle lach, en daar was het toch om te doen.