Pijnkermis

recensie: Hobo with a Shotgun

Hobo with a Shotgun is gebaseerd op een nep-trailer die gemaakt is voor Grindhouse (2007). De Canadese regisseur Jason Eisener besloot de trailer uit te werken tot een speelfilm en benaderde Rutger Hauer voor de hoofdrol. Het resultaat? Een uiterst gewelddadige film, waarbij onthoofdingen en bloedregens je om de oren vliegen. Met een flinke knipoog, dat wel.

Een zwervende man komt aan in een stadje, waar schurk Drake en zijn twee zoons Slick en Ivan de scepter zwaaien. Drake laat er geen twijfel over bestaan dat hij “The King of Town” is. Voor de onthoofding van zijn broer voert hij een hele show op. Ook de inwoners van het stadje zijn aangestoken door de geweldsuitspattingen van Drake: zelfs de politie doet er aan mee. Bloedregens, onthoofdingen en seksuele lusten zijn een dagelijks ritueel.

Trailer van 150 dollar

~

Maar de zwerver pikt het nodeloze geweld niet langer. Gewapend met een geweer en een hoertje aan zijn zijde gaat hij Drake’s bende te lijf. Er ontketent zich een opstand, maar is hij wel opgewassen tegen de gevaarlijke troeven die Drake in handen heeft?

Vier jaar geleden ontstond het idee voor Hobo with a Shotgun. Quentin Tarantino en Robert Rodriguez presenteerden de film Grindhouse (2007), die opgesplitst is in twee verhalen: Death Proof van Tarantino en Planet Terror van Rodriguez. Tussen de twee films door waren nep-trailers te zien. Jason Eisener maakte met wat vrienden de trailer van Hobo with a Shotgun, die slechts 150 dollar kostte. De trailer werd publieksfavoriet en winnaar van de Grindhouse trailer-competitie, georganiseerd door Rodriguez. Net als Machete (2010) besloot Eisener Hobo with a Shotgun uit te werken tot speelfilm. Rutger Hauer, van jongs af aan zijn favoriete acteur, werd benaderd voor de hoofdrol. En zo geschiedde.

Hoog exploitatie-gehalte

~

Hobo with a Shotgun past helemaal in de traditie van de Grindhouse-film. Extreem geweld, flauwe oneliners en een flinke knipoog naar de jaren ’70 en ’80 sieren het doek. De absurde verwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en je moet een sterke maag hebben om bestand te zijn tegen het voorgeschotelde geweld, zoals schaatsen die een rug openkrassen en een kapot geschoten geslachtsdeel. Eisener schroomt niet de grenzen op te zoeken. Zo toont hij een bus met schoolkinderen die in brand gestoken wordt en een pedofiele Kerstman die kindertjes meelokt. Maar hoewel Hobo with a Shotgun zich op het randje bevindt, wordt alles zo overdreven getoond dat het niet serieus te nemen is.

Hauer doet het uitstekend als zwerver die het onrecht genadeloos te lijf gaat. Zijn rol doet wat denken aan die in Blind Fury, waarin hij een blinde Vietnam-veteraan speelt die onverwacht een held wordt. In Hobo with a Shotgun weet Hauer de zwerver sympathie mee te geven, ondanks de moordende machine die hij wordt. Ook Molly Dunsworth in haar rol van hoertje Abby doet het verdienstelijk. De overige rollen, met name die van Drake en zijn zoons, zijn zwaar over the top. Hobo with a Shotgun is met het expliciete geweld, een flinke dosis humor en fel en kleurrijk camerawerk vooral hapklaar entertainment. Voor wie er tegen kan.