Leuk voor de leek

recensie: Japanese Horror Anthology vol. 1

Total Film brengt met deze dubbele dvd een negental obscure Japanse films van elk een half uur uit, gebaseerd op griezelverhalen van verschillende schrijvers. Het resultaat van deze verzameling is een collectie weinig verheffende standaardwerkjes, maar hier en daar zit een redelijk verrassende film verstopt.

Een oplettende kijker ziet hier en daar de beeldschone meisjes uit Dark Water, Battle Royale en Kill Bill opduiken, maar over het algemeen zijn het nieuwkomers die voor en achter de camera staan. Vernieuwing of bovenmatig talent bieden ze in dit recente griezelproject echter niet. Liefhebbers van griezelsuccessen als Ju-on, The Eye en Ring weten het maar al te goed: Aziatische horrorfilms moeten het vaak hebben van een onheilspellende, onwerkelijke sfeer en suggestieve beelden. De sobere techniek van digitale video, waarmee de meeste films zijn opgenomen, maakt dit bijna onmogelijk: geen van de films in deze verzameling is dan ook echt griezelig.

Grotesk

De eerste film is een van de bloedeloze, clichématige spookverhalen die op de dvd’s voorkomen, en stemt weinig hoopvol. Hoewel enkele een typisch subtiele tragedie als basis hebben, zijn de meeste nauwelijks geslaagd. De afleveringen die wel een plot hebben zijn daarentegen het sterktst: De laatste dag als tiener, een cynisch verhaal over een doodspact van twee geliefden, en Impulsief moorden, een spannend en al even zwartgallig drama over een inbreker en zijn slachtoffer. Het groteske gegeven van Regeneratie, een verhaal over een meisje dat beweert dat haar lichaamsdelen aangroeien als ze geamputeerd worden, is zo sterk dat vorm noch plot er afbreuk aan doen.

Diversiteit

Gewelddadige ontvoering, een overdreven en banale komedie, valt tussen het serieuzere werk uit de toon, maar is wel een teken van de diversiteit van deze bloemlezing. De welkome afwisselingen tussen de traditionele spookverhalen maken van deze eerste reeks Japanse horrorfilms een redelijk bevredigend geheel, maar voor de verstokte horrorfanaat die zit te wachten op bloed of huivering is de set niet geschikt.