Plastic poppetjes in een realistische wereld

recensie: Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life

.

Natuurlijk is de film dom, oppervlakkig en een schaamteloze kopie van Raiders of the Lost Ark. Ook het verhaal doet er weinig toe: de zoektocht naar de legendarische Doos van Pandora fungeert slechts als bindmiddel voor een serie grote en kleinere actiescènes. Wat dat betreft wijkt Tomb Raider 2 weinig af van de succesformule waarmee vrijwel elke grote actie-/avonturenfilm van de laatste twintig jaar is gemaakt.

Verfrissend

Wat Tomb Raider 2 iets boven de grijze middenmoot doet uitsteken, is het realisme van de beelden. Jan de Bont blijkt zijn visuele instinct nog niet te zijn kwijtgeraakt en drong er bij de studio op aan zo veel mogelijk echte locaties te gebruiken en zo veel mogelijk stunts voor de camera te laten uitvoeren, het liefst door de acteurs zelf. En het was al die moeite waard: waar je in de meeste andere blockbusters de pixels om de oren vliegen, zijn de actiescènes in Tomb Raider 2 verfrissend in hun realisme. Maar eerlijk is eerlijk: het is een mager lichtpuntje in een genre dat bekend staat om zijn kopieerdrift en clichématigheid.

Stapje terug

Toch heb ik mijn vetrouwen in Jan de Bont weer terug, en dat komt met name door het intelligente audiocommentaar dat hij voor deze dvd insprak. Ondanks zijn irritante stemgeluid vertelt hij boeiend over de technische kanten van het maken van deze film. Het zou interessant zijn om te zien wat het resultaat zou zijn als hij, net als Paul Verhoeven, besluit een stapje terug – en daardoor juist vooruit – te zetten, en zijn duidelijk aanwezige talenten als visueel filmmaker zou gaan benutten voor een persoonlijker project.

Perfect pakket

Naast De Bonts commentaar vinden we ook nog de geijkte extra’s als featurettes over de acteurs, de stunts, de visuele effecten en de muziek, een trailer en een paar gesneuvelde scènes. Deze dvd is dan ook een perfect pakketje voor wie van grootscheepse actie houdt.