Wie o wie?

recensie: Identity

Lekker origineel zul je denken: weer zo’n film waarbij mensen die elkaar niet kennen door een ongelukkig toeval met elkaar worden opgescheept. En verrek… één voor één worden ze vermoord. Daar gaan we weer! Welke gestoorde in het gezelschap is dit keer de moordenaar? Dat er toch nog een originele draai aan dit verhaal mogelijk is, laat Identity zien.

~

De eerste zestig minuten van de film laten je denken dat dit wel weer zo’n geijkte film is. Alle standaardingrediënten worden uit de kast gehaald: een afgelegen motel waar de telefoons het niet doen, het regent, onweert en er bevinden zich onbetrouwbare types onder de gasten. Dat gezelschap, dat de nacht in het motel door moet brengen vanwege het noodweer, is overigens een vreemd mengelmoesje: een chauffeur (John Cusack) met een actrice, een pasgetrouwd stel, een gezin met een zwijgzaam jongetje, een hoertje (Amanda Peet) en een rechercheur (Ray Liotta) met een gevangene. Als één van de gasten in stukken gesneden in de wasmachine wordt teruggevonden begint de zoektocht naar de dader. In je hoofd speel je het spelletje “whodunnit” vrolijk mee, want waarom ga je anders naar zo’n type film?

Verrassend

~

Na een uur denk je wel dat het een beetje een vage film is. Natuurlijk zijn veel dingen ongeloofwaardig, maar daar moet je overheen stappen bij dit soort films. En je bent al vaak op het verkeerde spoor gezet. Hier klopt iets niet… Maar wat en vooral wie, daar kom je zelf niet op. Daarom is de clou verassend en bovendien, als je de film weer even laat passeren, goed uitgewerkt. Er is over nagedacht en alle scènes, zowel het heden als verleden, vallen langzaam in elkaar. Tot op het eind blijft de film spannend.

Standaard weinig diepgang

Regisseur James Mangold (Cop Land en Heavy) heeft het goed voor elkaar. Oké, het is niet de beste thriller/horrorfilm ooit gemaakt, maar Mangold scoort wel in de categorie verassend met de sterke ontknoping en de spanning die hij opgebouwd heeft. Alhoewel de personages weinig diepgang hebben, zoals ook standaard is in dit soort films, acteren ze wel overtuigend. Vooral Ray Liotta (John Q, Blow, Hannibal) en John Cusack (High Fidelity, Being John Malkovich, Serendipity) passen prima in hun rol.

Onverwacht origineel

Identity; in eerste instantie een standaard horror/thrillerverhaaltje dat vragen oproept als: wie is de koelbloedige moordenaar in het gezelschap en is hun toevallige ontmoeting wel zo toevallig? Uiteindelijk is het een film die je zeker bijblijft als een kippenvelmoment, maar vooral als het op de clou aankomt, een moment van “Nee, dat meen je niet!” Onverwacht origineel dus.