Serene kalmte

recensie: All Is Lost

All is Lost is een mooie, maar soms wat langdradige film over overleven op open zee. Met een DVD die net zo sober is als de film (geen extra’s), komt de persoonlijke kleinschaligheid van de film misschien nog wel beter tot zijn recht dan in de bioscoop.

Een man vaart in zijn eentje op de Indische Oceaan wanneer zijn boot beschadigd raakt door een ronddrijvende zeecontainer. Dit blijkt het eerste deel te zijn van een reeks onfortuinlijke omstandigheden die de man in een overlevingsgevecht brengen tegen de elementen en de open zee.

Kalmte van de open zee
All is Lost
is een opvallend rustige film. Regisseur J.C. Chandor (Margin Call) volgt elke stap van het overlevingsproces op zee, en neemt de tijd om dat geloofwaardig over te laten komen. Hij geeft de film hiermee een laag tempo, dat sommige scènes ontzettend versterkt, maar voor andere simpelweg te traag is. Robert Redford speelt een uitstekende rol in zo goed als complete stilte. Hij weet de film samen te laten komen, maar slaagt er niet in om constant de aandacht en de fascinatie vast te houden. Vooral in het begin kunnen sommige stukken daardoor wat saai en langdradig worden. Het tempo en het acteerwerk zijn naar het einde toe – wanneer de overlevingsdrang hoe langer hoe prangender wordt – steeds beter afgesteld, waardoor de film steeds spannender wordt en steeds meer fascineert.

De keuzes in tempo, onderwerp en regie geven blijk van een erg specifieke stijl en lopen daarmee het risico om de film saai te maken. Vooral in het begin is dit uitermate merkbaar. Als je je echter inleeft in deze stijl weet de film je langzaam maar zeker te grijpen en valt er steeds meer te genieten van de serene kalmte en prachtige onderwatershots. All is Lost is daarmee over het geheel gezien een vrij onderhoudend pareltje.