Familiefilm vol avontuur

recensie: Kapitein Rob en Het Geheim van Professor Lupardi

.

Er zijn in Nederland in de loop der jaren al heel wat strips verfilmd, voor zowel televisie als voor het witte doek, maar een grote stripverfilming is er nooit gekomen. Plannen waren er wel, met Storm, Agent 327, Franka en Meccano, maar verder dan scripts is het niet gekomen. Totdat scenarioschrijver Simon de Waal en regisseur Hans Pos besloten om een strip te verfilmen als een echte authentieke Nederlandse avonturenfilm, met actie, spanning, humor en romantiek. De held van de film kon wat hen betreft alleen maar Kapitein Rob zijn, de klassieke stripfiguur waar ze mee waren grootgebracht, een soort Nederlandse James Bond.

~

Kapitein Rob, geschreven door Evert Werkman en getekend door Pieter Kuhn, verscheen oorspronkelijk van 1945 tot 1966 in Het Parool. De strip in zijn oorspronkelijke historische setting verfilmen was veel te kostbaar, maar dat was ook niet de bedoeling van de filmmakers. Zij kozen ervoor om een moderne Kapitein Rob-verfilming te maken. Het verhaal van de film is dan ook niet gebaseerd op een bestaand verhaal van de strip. Simon de Waal en regisseur Hans Pos hebben een nieuw verhaal geschreven waarin de meest bekende figuren uit de strip allemaal voorkomen.

Ouderwets

Hoewel de film zich in het heden afspeelt, is de sfeer eerder ouderwets dan modern. Gelukkig maar. De film heeft daardoor veel weg van een spannende familiefilm, met de charme van een James Bond-film uit de jaren zestig met Sean Connery. Thijs Römer speelt de rol van Kapitein Rob, een rol die hem op het lijf is geschreven. Römer speelt Kapitein Rob met de subtiliteit die kenmerkend is geworden voor zijn manier van acteren: eigenlijk altijd heel klein, maar groot als het groot moet zijn.

~

Kapitein Rob is ook veel meer een echte kindervriend dan een versierder. Maar wat wil je ook als je een schattige zus hebt als Marga. Totdat weervrouw Paula hem doet blozen. Die Paula is natuurlijk ook wel heel leuk, ook al heeft ze wat teveel make-up op en doet ze teveel haar best om op te vallen of, beter gezegd, om op Kapitein Rob te vallen, maar dat hoort er nu eenmaal bij als je de beroemdste weervrouw bent van de Nederlandse televisie. Paula wil ook graag meedoen met de Elfstedentocht. Maar gaat dat nog wel lukken, nu Professor Lupardi met zijn duivelse weermachine de macht wil grijpen? Gelukkig zijn Kapitein Rob, Skip, Paula en de kinderen er om dat te verhinderen. En kan minister-president Bos weer rustig slapen.

De Waal en Pos hebben bij het maken van Kapitein Rob en Het Geheim van Professor Lupardi voortdurend in hun achterhoofd gehouden dat ze voorzichtig moesten doen met het budget. De film blijft daarom mooi klein en intiem, hoewel er genoeg spectaculaire special effects en locaties te zien zijn. Kapitein Rob heeft alles wat een avontuurlijke familiefilm moet zijn, ook dankzij de geluidseffecten en de muziek en die prachtige poolhond Skip, die in ieder shot met Kapitein Rob enthousiast meedoet.

Geklungel

~

Naast Thijs Römer zien we hele leuke rollen van Katja Schuurman als Paula, Ricky Koole als zus Marga, Arjan Ederveen als Professor Lupardi, Alex Klaasen als zijn hulpje Yoto, Jack Wouterse als de generaal en Hans Dagelet als Cigaret Larry. Ederveen is een geweldige Lupardi, maar niet de hele film door. Er had meer in gezeten als zijn teksten de hele film door sterk waren geweest, en dat geldt voor meer rollen. Alex Klaasen daarentegen is iedere minuut dat hij in beeld is van wereldklasse, met zijn geklungel en de manier waarop hij Professor Lupardi nadoet.

Kapitein Rob en Het Geheim van Professor Lupardi begint en eindigt spectaculair. De film is misschien niet de volle 105 minuten spannend en grappig, maar toch ga je met een meer dan goed gevoel de bioscoop uit. Sommige liefhebbers van de strip zullen wellicht hun held niet in de film herkennen, maar de film is absoluut een eerbetoon aan het werk van Werkman en Kuhn.