Gangsters met veel meer dan negen levens

recensie: Free Fire

Boston, begin jaren zeventig. In een oude fabriek wil een delegatie van de verzetsbeweging IRA wapens kopen om de strijd in Ierland voort te zetten. Het busje van de Ieren taxiet door een hek en komt tot stilstand bij een verlaten fabriek. Ze willen huiswaarts met een partij M16’s maar de wapenhandelaren hebben slechts AR70’s te koop. Bij een test ter plekke spugen ook deze wapens in hoog tempo kogels. Er groeit wantrouwen als blijkt dat de enige vrouw in het gezelschap afspraakjes heeft met mannen van beide groepen. Zodra dat duidelijk is, is er alleen nog plaats voor ruzie en strijd. Elk wapen in de hal wordt ingezet voor een lange, bloederige strijd.

Het is 1978, de broeken van de mannen en de enige vrouw hebben uitlopende pijpen, de snorren zijn weelderig en in elke zin wordt flink gevloekt. “Fuck” ligt bij iedereen op het puntje van de tong. De muziekkeuze bij de scenes van Free Fire is simpel en effectief. John Denver croont vanaf cassette (!) Annie’s Song en This Old Guitar. De keuze voor de countryster is effectief en memorabel.

Speelplezier

Brie Larson speelt de rol van de vrouw in het gezelschap. In 2016 won de actrice menige nominatie en onderscheiding voor haar rol in Room. Met Free Fire zullen er geen prijzen worden gewonnen, maar het zichtbare speelplezier vergoedt veel. Justine (Larson) wil er het liefst met het geld, de wapens en een goed uitziende gangster vandoor. Ze komt daarbij een heel eind.

Free Fire is voor een deel geproduceerd door Martin Scorsese. De dialogen in de film zouden door deze Amerikaanse regisseur geschreven kunnen zijn. De teksten zijn sterk en kunnen zoals de teksten in Goodfellas een eigen leven gaan leiden. Regisseur Ben Wheatly zou dat met de door hem geschreven dialogen graag zien gebeuren. De ontwikkelingen binnen het verhaal zijn namelijk nogal voorspelbaar. Alle spelers weigeren het eerste uur van de film dood te gaan, worden in alle gevallen een redelijk aantal malen aangeschoten en weten ook menigmaal een tegenstander te raken. Er zijn verder geen grote verrassingen of het zou de aankomst van wat scherpschutters moeten zijn. Lang blijft onduidelijk wie deze mannen heeft ingehuurd.

Culthit?

De plot van de actiekomedie Free Fire is dun, flinterdun. Regisseur Wheatly heeft een aantal duidelijke keuzes gemaakt. De gebeurtenissen vinden plaats in een fabriek. Er is dus één plek waar alle scenes spelen. In het eerste uur gaat er niemand dood, maar wordt iedereen een of tweemaal geraakt. Voor de bezoekers in de bioscoop blijft heel lang onduidelijk wie er met de wapens en het geld vandoor gaat. In de film draait om dialogen, jaren zeventig kleding en muziek van John Denver. Als de recensies over de sterke teksten, de droge humor van de wapenhandelaren en de Ieren en de eindeloze kogelregens gaan, zou de film zomaar een ‘underground’ culthit kunnen worden. Wordt er gekeken naar de cinematografische waarde, dan zal Free Fire vooral Rotten Tomatoes en weinig sterren scoren.