Iedereen beroemd

recensie: Iedereen beroemd

.

Mensen denken dat ze iets verdienen alleen al om het feit dat ze het willen. Niets kunnen en alles willen, dat is de trend momenteel. Vervelende programma’s als Big Brother, de Bus en zogenaamde talentenshows zoals Your Big Break bevestigen dat eens te meer. Een enkele reis glamourland alstublieft en mocht dat niet lukken… doe me dan maar een paar miljoen gulden.

~

“Maar wat is er mis met een gewoon leven?” zegt moeders op een gegeven moment. Ze heeft gelijk maar de opmerking komt te laat en niet op de juiste plaats.
Haar man Jean Verreecken denkt daar namelijk heel anders over. Een gewoon leven, wat is dat nou? Hard werken voor de baas, weinig geld en op de koop toe nog ontslagen worden ook. Jean heeft zich een ander doel gesteld; zijn dochter Marva beroemd maken. Overtuigd van haar talent reizen ze ene talentenshow na de andere af. Maar Marva is niet mooi, ze is dik en heeft bovendien geen talent De schaamte bekruipt je wanneer je Marva’s imitaties van Vanessa Paradis en Madonna ziet. Gefrustreerd en jaloers kijken Marva en Jean naar de succesvolle en talentvolle Debbie, die met haar hits miljoenen verdient. Marva denkt dan ook dat ze zich omhoog geneukt heeft… zo gaat dat in die business.

Door wat moedwil en misverstand ontvoert Jean de hitparadekoningin Debbie. Jean ruikt zijn kans schoon en stelt haar manager/producer (Victor Löw) voor, bij wijze van losgeld, een hit te maken van zijn eigen bedachte melodietje.

Iedereen beroemd verandert hier bijna in een groteske, Victor Löws rol wordt wel erg dik aangezet en hij overschreeuwt zichzelf behoorlijk. De kleinburgerlijkheid komt op de achtergrond te staan en het hele mediacircus wordt ingeschakeld. Zonder dat Jean het weet worden hij en zijn geliefde Marva al uitgebuit voordat hun droom werkelijkheid is geworden.

Iedereen Beroemd is een prachtige satire geworden. Gezegd moet worden dat het allemaal wel wat subtieler had mogen zijn: doordat alles ontzettend dik is aangezet, verliest de film enige geloofwaardigheid en gaat het hier en daar voorbij aan het satirische element. Erg is dit allemaal niet, Iedereen Beroemd is een prachtfilm geworden over de verlangens en dromen van een wanhopige maar ontzettend gewone man.

Dominique Deruddere’s vorige film (Hombres Complicados) flopte ondanks de goede kritieken. Zodra er Nederlands of Vlaams gesproken wordt in een film slaan de meeste Nederlanders op de vlucht. Dit is vaak zeer ten onrechte: een film als Iedereen Beroemd verdient nou eenmaal een groter publiek dan nu het geval is.