Videotapes op een schijfje

recensie: Mei 2005

.

The Principles of Lust

(Penny Woolcock, 2003 • Total Film)

~

Paul is een jonge schrijver die op een scharnierpunt in zijn leven staat. Hij is begin dertig, alleenstaand en lijdt aan een writersblock. Hij heeft een opkikker nodig. Op dat moment verschijnen er twee nieuwe mensen in zijn leven die voor een impuls zorgen: de sexy Juliette, met wie hij een relatie begint, een Billy, een roekeloze jongeman. Juliette heeft een zoontje en wil een normaal leven maar Billy houdt van drugs, orgies, auto’s stelen en bare-knucklefihgts. Paul staat voor de keuze of een normaal burgelijk leven te beginnen of met Billy op het randje te leven. Het klinkt allemaal vrij onorigineel en de uitvoering is ook nog eens ondermaats. Het acteerwerk is slecht en de plot voorspelbaar. Regisseur Penny Woolcock haalde inspiratie uit klassiekers als Fight Club en Trainspotting maar een twist en een diepere betekenis worden achterwege gelaten zodat The Principles of Lust het niveau van een niemendalletje niet weet te ontstijgen. (Harrie de Vries)

Gegen die Wand

(Fatih Akin, 2004 • Homescreen)

~

De Nederlandse filmjournalisten hebben Gegen die Wand tot beste film van 2004 uitgeroepen. Nu was 2004 geen uitzonderlijk rijk filmjaar, maar er waren toch wel enkele ander films die meer voor deze exuberante lof in aanmerking kwamen. Toch is Gegen die Wand een mooi portret van de vernietigende kracht van een sluimerende en uiteindelijk tragische liefde. De film is onderverdeeld in verschillende bedrijven die telkens worden aangekondigd door een traditioneel Turks orkestje dat tegen de achtergrond van Istanbul een lied ten gehore brengt. Centraal staan twee oermensen – de Turkse immigranten Cahin en Sibel – die meer naar hun instincten dan naar andere overwegingen luisteren en door een gearrangeerd nephuwelijk bij elkaar worden gebracht. Het huwelijk moet Sibel de vrijheid vershaffen die ze als moderne vrouw meent te verdienen en levert Cahin eigenlijk niets dan gedonder op. Toch vindt de ceremonie plaats en de wijde wereld ligt voor Sibel open. Ze proeft er rijkelijk van totdat het noodlot van de liefde toeslaat. De film weet vooral te overtuigen door de onderkoelde registratie van de interactie tussen twee losgeslagen individuen, waarbij de psychologiserende verklaring Vooral Birol Ünel, die vanwege zijn onaangepaste gedrag en zijn weinig kneedbare karakter ook wel de Turks Kinski wordt genoemd, weet de stuurse Cahin op voortreffelijk wijze neer te zetten. Wie iets wil weten over de multiculturele problematiek kan Gegen die Wand beter laten liggen, maar dat stoort eigenlijk nauwelijks. Tenslotte zijn we allemaal mensen en hebben we allemaal grofweg dezelfde problemen. Aan de dvd is nog een sympathieke making of toegevoegd, gemaakt door de stagiaire die het filmproces uit eigen beweging heeft vastgelegd. (Martijn Boven)

De ordening

(Pieter Kuijpers, 2005 • Paramount)

~

In De ordening heeft de net afgestudeerde studente journalistiek Stella (Angela Schijf) een bijbaantje als archiefmedewerker. Haar bazin blijkt echter de weduwe De Heus Verolmen te zijn. Deze vrouw is bekend omdat haar man in de oorlog bij de NSB zat en vertoont een opvallende gelijkenis met de beruchte weduwe Florrie Rost van Tonningen. Stella besluit om tijdens haar archiefwerkzaamheden goed rond te kijken zodat ze later over haar ervaringen een artikel kan schrijven. Wanneer ze echter Andreas (Roeland Fernhout) ontmoet raakt ze ook persoonlijk betrokken en wordt haar onderzoek er niet eenvoudiger op. Dit boeiende drama is gebaseerd op een boek van Kees van Beijnum (De Oesters van Nam Kee) en is geregisseerd door Pieter Kuijpers (Van God Los en Off Screen). De combinatie van beide mannen leidt tot een wat langzame film, die zeker wat meer pit had kunnen gebruiken. Inhoudelijk blijft de film echter boeien. Dit komt vooral doordat fictie en feiten constant met elkaar verweven zijn. (Joost van Hoek)

La Mala Educacion

(Pedro Almodovar, 2004 • A-Film)

~

De laatste film van Almodovar is er één zoals hij er al een aantal gemaakt heeft. Het verhaal zelf, Ignacio (superster Gael Garcia Bernal) zoekt zijn oude schoolvriend (Fele Martinez) en inmiddels bekend regisseur Goded op om een verhaal over hun jeugd te verfilmen, is niet zozeer onorigineel maar de thematiek en de manier waarop het is uitgewerkt, zijn weinig verrassend. Almdovar haalt zijn oude stokpaardjes van stal: pedofilie, travestie en zijn niet aflatende kruistocht tegen de Rooms-katholieke kerk. Ook de gelaagde manier waarop hij dit doet, herinneringen in een verhaal in een verhaal, etc, is niet opzienbarend. Weinig verrassing maar veel kwaliteit want La Mala Educacion is filmisch een van Almodovars sterkste films met prachtig kleurgebruik en dito cameravoering. Dit levert een visueel mooie film op. Nu nog een iets originelere inhoud en dan mag Almodovar zich met recht de nieuwe koning van de Spaanse cinema noemen. (Harrie de Vries)

Unit 13: Seizoen 1

(Guido Pieters • Vara / Universal)

~

Met de IRT-affaire krijgen politie en justitie in Nederland verschrikkelijk op hun donder. Om dergelijke excessen te voorkomen wordt de samenwerking tussen politie en justitie anders georganiseerd. Er wordt vanaf dan gewerkt met kleine units en wij volgen een van hen, unit nummer 13. Deze groep is belast met het onderzoek naar het machtige misdaadsyndicaat Scylla. Hoewel officier van justitie Adrienne Rieding (Yvonne van den Hurk) en hoofdinspecteur Ruard Talsma (Peter Tuinman) er alles aan doen om dit syndicaat op te rollen blijkt ook hun persoonlijk leven erg onder het onderzoek te lijden te hebben. De serie Unit 13 is uniek in zijn soort. In een thriller van ruim tien uur staat het kippelvel de hele tijd op je armen getoverd, door fantastisch acteerwerk en sublieme muziek. Geen moment twijfel je aan de oprechtheid van de karakters en de muziek van Hennie Vrienten (Doe Maar) houdt de spanning en het drama op een constant hoog niveau. De serie eindigt in een even fantastisch als dramatisch slot. Deze fantastische televisie staat ook nog eens op dvd met een sublieme beeld- en geluidskwaliteit. De serie is deze degelijke documentatie meer dan waard. Een terechte klassieker voor de Nederlandse televisie. (Joost van Hoek)

Le Sacre du Printemps

(Oliver Hermann, 2003 • Arthaus-Musik/Total Film)

~

Le Sacre du Printemps is een abstracte, stille film bij de wereldberoemde muziek van Igor Stravinsky. In het begin van de flim zie je hoe God (een zwarte vrouw) drie mensen creëert en samen brengt. Het zijn Esther (een treurende weduwe), Lucia, (die als gevolg van haar incestueze vader nymfomane is geworden) en Dr. Bardot (een hersenchirurg, een afstandelijke controlefreak met smetvrees). Alledrie hebben ze een blokkade opgeworpen waardoor ze het leven niet echt durfen of willen binnenlaten. Onder het toeziend oog van God ondergaan ze louteringsrites waardoor ze van hun demonen bevrijd worden. De film ontpopt zich als een interessant spel met kleuren en licht (maar helaas erg slechte special effects). Deze prachtige fotografie, de onovertroffen muziek van Stravinsky, het spel met symboliek en vrije associatie levert een interessante film op vol rites, beschermengelen en een heel scala aan thema’s (leven, dood, reiniging, overgave). Maar pas op: alleen voor de liefhebber! (Harrie de Vries)