Nieuwe dvd’s

recensie: Déjà Vu // A Prairie Home Companion // Tenacious D in the Pick of Destiny // The Prestige

.

Déjà Vu
(Tony Scott, 2006 • Buena Vista)

De overheid kan via satelliettechnologie alles wat zich in Amerika afspeelt tot in detail via een monitor horen en zien – met een vertraging van vier dagen, en zonder de mogelijkheid de beelden en geluiden terug te spoelen. Dat is de fantastische premisse van Déjà Vu, waarin de techniek toegepast wordt om de dader van een terreuraanslag te vinden. Maar de opwinding die dit prachtige gegeven bij de kijker veroorzaakt, wordt bijna direct om zeep geholpen. Wat blijkt namelijk: het verleden kan via een nog inventievere uitvinding gemanipuleerd worden, en wellicht is zelfs tijdrijzen mogelijk. Vanaf dit moment verandert pretentieloos actievermaak in technologische kolder, afgewisseld met pretentieus melodrama. De held (Denzel Washington) zet namelijk alles op alles om een mooi meisje van een wisse dood te redden, zonder dat deze drang behoorlijk gemotiveerd wordt.

~

Dat Tony Scott en producent Jerry Bruckheimer (Top Gun, Crimson Tide) nog steeds denken dat er iemand op zit te wachten dat ze in plaats van actiepulp een dramatische film afleveren, en daar weer niet in slagen, bederft het kijkplezier dat Déjà Vu aanvankelijk zo onweerstaanbaar maakt. Hoe dan ook: een spectaculaire auto-achtervolging op een drukke snelweg, waarbij Washington tegelijkertijd met één oog het heden en met het andere het verleden voor zich ziet, is zinderende cinema. De dvd bevat audiocommentaar van Scott, uitgebreidere versies van scènes en veel ander materiaal. (Paul Caspers)

A Prairie Home Companion
(Robert Altman, 2006 • A-Film)

Wat een aangenaam tussendoortje voor filmmaker Robert Altman moest worden, werd zijn zwanenzang. Op 20 november vorig jaar, negen maanden na de première van A Prairie Home Companion, overleed Altman op 81-jarige leeftijd aan kanker. Zijn laatste film is geen hoogtepunt uit zijn carrière, maar past wel uitstekend in zijn oeuvre van ensemblefilms rond een bepaalde setting. Die setting is dit keer de licht parodiërende country-radioshow van Garrison Keillor, die met het idee en scenario voor de film was gekomen. Het ensemble loopt uiteen van topactrice Meryl Streep tot tienersterretje Lindsay Lohan.

~

A Prairie Home Companion kabbelt gedurende 105 minuten rustig voort. Aanvankelijk is dit wat saai, maar geleidelijk aan begin je lol te krijgen in de middelmatige countrydeuntjes, de gesprekken over niets, en vooral de droge grappen van Keillor, de minst charismatische humorist aller tijden. Veel grappen komen impliciet voorbij, in een hoek van het scherm of tussen twee zinnen in. Sommige ontdek je pas bij een tweede blik, tijdens het beluisteren van het commentaarspoor.

Het (niet ondertitelde) commentaar van Altman en acteur Kevin Kline kabbelt al net zo lekker voort als de film zelf. Gezellig keuvelen ze over ditjes en datjes, met hier en daar een wijsheid van Altman (antwoord van Kline: “Hm, interesting …“) of een grap van Kline (die wel eens een actor’s cut op dvd zou willen uitbrengen, met veel close-ups van zichzelf). In de Making of wordt iets meer verteld over de originele radioshow, waaruit veel betrokkenen ook in de film te zien waren. Vrijwel alle acteurs worden geïnterviewd. Dit levert naast veel onvermijdelijke veren in reten ook hilarische scènes op, als Woody Harrelson en John C. Reilly volledig in hun rol blijven van zingende en flauwe moppentappende nepcowboys. (Marcel van den Haak)

Lees hier een uitgebreide recensie van deze film.

Tenacious D in the Pick of Destiny
(Liam Lynch, 2006 • RCV)

We wanted to make the Citizen Kane… of comedy“, zegt komisch duo Jack Black en Kyle Gass in het kijkje achter de schermen van hun speelfilmdebuut. Van zulke idioterie is meer te vinden op deze luxueuze uitgave: Black en Gass’ audiocommentaar zit er bijvoorbeeld vol mee. Toch weerhoudt het hen er niet van boeiend over de opnames, de vele halfverborgen verwijzingen naar andere films en muziek uit te wijden.

~

Een stuk droger (en saaier) is het tweede commentaarspoor van regisseur Liam Lynch, die vaak niets weet te vertellen. Beide zijn trouwens niet ondertiteld. De interviews en erg melige beelden van de opnames van de soundtrack van de film vervelen ook al gauw, omdat de anarchistische onderbroekenhumor hier slecht gedoseerd en gekanaliseerd is. Verder tref je wat weggesneden scènes aan, de videoclip van het titelnummer en beelden van de opnames daarvan. Voor deze propvolle dvd geldt hetzelfde als voor de speelfilm: je moet ervoor in de stemming zijn. Onder de juiste omstandigheden valt er in ieder geval wel een avondje mee te lachen. (Paul Caspers)

Lees hier een uitgebreide recensie van deze film..

The Prestige
(Christopher Nolan, 2006 • Warner)

Rond de eeuwwisseling van 1900 strijden twee flamboyante illusionisten om de gunst van het publiek. Robert Angier (Hugh Jackman) moet het vooral van zijn showmanschap hebben, terwijl Alfred Borden juist de beste trucs in huis heeft. De twee waren ooit goede vrienden, maar door een finaal mislukte truc veranderde de vriendschap in bittere rivaliteit. The Prestige is zoals een goede goocheltruc – duidelijk in het begin, mysterieus in het midden en verrassend tegen het einde. Regisseur Nolan geeft de sfeer van de industriële revolutie mooi weer en de twee hoofdrolspelers zetten zeer goede prestaties neer.

~

Het is jammer dat deze interessante film geen mooiere dvd-uitgave verdiende. Er staan slechts een paar leuke – maar korte – documentaires op, waarin vooral wordt ingegaan op de tijdsgeest en de sfeer die er toen hing. Uiteraard is er ruimte voor een minimale blik achter de schermen; zo werd de film niet in Londen opgenomen, maar werd Londen gewoon nagebouwd in Los Angeles. Een viertal fotogaleries is ten tijde van het internettijdperk eigenlijk volledig overbodig – foto’s genoeg op het internet, en deze series zijn niet spectaculair te noemen. Kopen dus voor de film, niet voor de extra’s. (Nora Sinnema)