Nederlandse dvd’s

recensie: Leef! // Guernsey // Diep

Leef!, Guernsey en Diep zijn drie prachtige Nederlandse films, waarvan alleen de eerste het grote publiek wist te bereiken. Nu ze op dvd zijn uitgebracht, hopen we dat de laatste twee alsnog massaal omarmd worden.

Leef!

(Willem van de Sande Bakhuyzen, 2005 • A-film)

~

Het 25-jarig jubileum van het Nederlands Filmfestival afgelopen jaar werd overschaduwd door het overlijden van regisseur Willem van de Sande Bakhuyzen. Ondanks deze trieste gebeurtenis werd zijn film Leef! bekroond met drie Gouden Kalveren. Ook won de film onlangs het Gouden Beeld, een prijs die wordt uitgereikt bij meer dan 100.000 bezoekers. De dvd van Leef! bevat niet alleen het indrukwekkende verhaal van vroedvrouw Anna Jongkind die haar oude passie schrijven weer oppakt, maar ook een making of die juist door Van de Sande Bakhuyzens dood een extra waardevol document is. Het is fascinerend om te zien hoe de sympathieke regisseur ondanks zijn ongeneeslijke ziekte het devies van de film ter hand neemt en de acteurs weet te inspireren en motiveren. Ook scenarioschrijfster Maria Goos komt uitgebreid aan het woord en acteurs als Peter Blok, Monic Hendrickx en Jeroen Krabbé laten zich uit over hun bevindingen op de set. Al zijn de interviews met deze laatsten nogal kort en oppervlakkig en vliegen de schouderklopjes over-en-weer, zijn ze toch aardig om te zien. Een tikkeltje vreemd is dat making-of en behind the scenes exact dezelfde filmpjes lijken te zijn.

Guernsey

(Nanouk Leopold, 2005 • Total Film)

~

Guernsey is een film waarbij verhaal en dialogen een ondergeschikte rol spelen. Bij de tweede lange speelfilm van Nanouk Leopold draait het vooral om de mensen en hun onderlinge verhoudingen. Verhoudingen die scheef liggen, maar waar met geen woord over gerept wordt.

Althans: niet door hoofdpersonage Anna (Maria Kraakman). Sinds de dood van haar moeder zwijgt ze over alles dat haar raakt. Zelfs haar confrontatie met een lijk in een Egyptische badkamer, houdt ze voor haar man en familie geheim. De kracht van Guernsey is niet alleen de constante onderhuidse spanning die tussen de personages voelbaar is, maar ook de eenvoud en natuurgetrouwe reacties van de karakters. Want zoals Kraakman in de making-of zegt: alleen in films komen mensen schreeuwend een kamer binnen als ze boos of gekwetst zijn. Een waarachtige en intrigerende film.

Diep

(Simone van Dusseldorp, 2005 • A-Film)

~

“Seks is als het eten van een boterham.” Zo beweert de losbandige moeder van Heleen, een 14-jarig meisje dat opgroeit eind jaren zeventig. Ook haar vader helpt door het overspel met zijn secretaresse niet bepaald mee aan een positieve beeldvorming van liefde en seksualiteit. Desondanks is Heleen toch nieuwsgierig naar alles wat ermee te maken heeft. Tijdens een vakantie in Frankrijk zet zij haar eerste schreden op het liefdespad, om zich na thuiskomst helemaal in het diepe te storten. Wat deze coming of age-film zo bijzonder maakt is de sfeer die hij oproept. De heldere kleuren en het warme licht illustreren hoe Heleen haar nieuwe gevoelens ervaart: als een soort van levende droom. Daarnaast zijn het vooral de acteerprestaties van hoofdrolspeelster Melody Klaver en Monic Hendrickx (moeder) die de kijker weten te imponeren. Wat overigens voldoende is, gezien het hier net als bij Guernsey draait om de mensen en hun gevoelens. De dvd is voorzien van extra’s als een korte making-of en diverse interviews.