Videotapes op een schijfje

recensie: editie februari 2004

Ons maandelijkse overzicht waarin we dvd’s bespreken die op de een of andere reden de moeite waard zijn, maar te weinig extra features bevatten om er een complete recensie aan te wijden.

Ju-On: The Grudge

~

(Takashi Shimizu • 2003 • A-Film)

Geloof al het commentaar niet dat je op de Internet Movie Database over deze film kunt vinden, want Ju-On is niet de engste film allertijden. Ju-On is daarentegen wel een verdraaid sfeervolle film met een paar spannende momenten. Het mooiste aan de film is het non-lineaire tijdsverloop: zonder pardon (en ogenschijnlijk zonder aanleiding) wordt er zo maar tien jaar voor- en achteruit gesprongen. Juist omdat je je hoofd er zo goed bij moet houden, is Ju-On als griezelfilm minder geschikt, maar liefhebbers van de Aziatische cinema mogen dit juweeltje niet laten liggen.

Everest

~

(Diverse regisseurs • 1998 • RCV)

1996 was het meest dramatische jaar sinds er mensen zijn geweest die de Mount Everest hebben beklommen. Acht klimmers vonden in mei van dat jaar de dood. De IMAX-film Everest gaat niet over die tragedie, hoewel hij wel zijdelings wordt genoemd, maar over de beklimming van de berg door een internationaal team onder leiding van Ed Viesturs. Everest is een mengeling van authentieke filmopnamen en later gefilmde tussenshots en is prachtig om naar te kijken. Wil je echter een realistisch document van die verschrikkelijke zomer, lees dan Jon Krakauers briljante verslag Into Thin Air. De dvd van Everest is de kaalste die ik ooit heb gezien: er is zelfs geen menu aanwezig!

Piranha II: The Spawning

~

(James Cameron • 1981 • A-Film)

Ook de grootste filmmakers zijn onderaan begonnen. Piranha II: The Spawning is van deze uitspraak een perfect voorbeeld, want dit prutswerkje van de man die later met twee Terminator-films, The Abyss en uiteraard Titanic tot grote hoogten zou stijgen is alleen om die reden interessant. Piranha II is een amateuristisch gefilmde “horrorfilm” over gekloonde en genetisch gemanipuleerde piranha’s, die niet alleen in het water verscheidene slachtoffers maken, maar dankzij hun gemuteerde vleugels ook op het droge! Volgens de overlevering had Cameron overigens met het eindproduct weinig te maken (de Italiaanse producent monteerde de film), maar het is onbekend of dit echt zo is of alleen maar een handige poging om zijn eerste commerciële productie te verduisteren.

To Have and Have Not

~

(Howard Hawks • 1944 • Warner Home Video)

Niet elke oude film is ook daadwerkelijk de moeite waard, zo blijkt uit deze verfilming van een roman van Ernest Hemingway die vooral de geschiedenis ingegaan is als de film waarin het prachtpaar Humphrey Bogart en Lauren Bacall voor het eerst samen te zien waren. Hun optreden gaat gepaard met seksueel getinte dialogen, die ook vandaag de dag nog de moeite waard zijn om eens in een gesprek te laten vallen. Maar naast de twee hoofdrolspelers is er verrassend weinig te genieten in deze middelmatige thriller die draait om verzetsacties in het door Vichy bezette eiland Martinique. Bogart probeert een paar Franse vrijheidsstrijders te helpen, maar komt daarbij zelf ook in de problemen. De dvd-makers waren zich ook bewust van de kwaliteit van de film, want de nauwelijks tien minuten durende documentaire gaat meer over de slippertjes van regisseur Hawks en het alcoholprobleem van mevrouw Bogart dan over het verhaal of de productie. Filmliefhebbers kunnen zich beter te goed doen aan de in alle opzichten superieure dvd-uitgaven van Casablanca of The Treasure of the Sierra Madre.

The Great Gatsby

~

(Jack Clayton • 1974 • Paramount)

De plaatjes zijn nog het mooist in deze topzware verfilming van het klassieke boek van F. Scott Fitzgerald. Scenarist Francis Ford Coppola bevond zich tijdens het schrijven van het script in de bloeiperiode van zijn leven, maar slaagde er niet in de literaire klassieker goed te vertalen naar een visueel medium. Toch valt er nog genoeg te genieten in The Great Gatsby: de “roaring twenties” zijn op verbluffende wijze herschapen (kijk alleen al naar die prachtige auto’s!), en vooral Robert Redford is geweldig als het mysterieuze titelpersonage. Ook de bijrollen zijn mooi ingevuld door verschillende bekende gezichten, die later nog veel bekender zouden worden. Helaas staat er helemaal niks extra’s op de dvd. Jammer, want een documentaire over Fitzgeralds boek of de Oscarwinnende kostuums zou veel kunnen toevoegen aan deze bijzondere film.