Scandinavisch drama

recensie: As it is in Heaven // Dalecarlians // Anklaget

De cinema uit het hoge noorden doet het nog altijd goed in de lage landen. Drie films rouleerden het afgelopen jaar in de filmhuizen en zijn nu op dvd te koop: twee tragikomedies en een luguber drama.

Scène uit As it is in Heaven

As it is in Heaven (Så som i himmelen, 2004) is een uiterst voorspelbaar komisch drama over een briljante dirigent (steracteur Michael Nyqvist) die na een burnout naar zijn geboortedorp in Noord-Zweden terugkeert, waar het plaatselijke kerkkoor hem op handen draagt. Ongewild maakt hij ook vijanden, wat tot explosieve situaties leidt. Regisseur Pollak dirigeert het acteursgezelschap met verve, maar laat zijn film te lang doorgaan met clichématige karakteriseringen en te veel afhangen van een zwaar sentimentele liefdevolle boodschap. Een sterke voorliefde voor de allerdikste roze brillenglazen is een vereiste om hier van te kunnen genieten.

Toneel

Scène uit Dalecarlians

Dalecarlians (Masjävlar, 2004) is de verfilming van een toneelstuk door dezelfde regisseur met een aantal van dezelfde acteurs. Ook in deze film keert de hoofdpersoon uit de grote stad terug naar de plek van herkomst. De regisseur plaatst een herenigde familie in een besneeuwd, afgelegen dorp en laat de gemoederen hoog oplopen. Deze eveneens Zweedse film lijdt tot op zekere hoogte aan hetzelfde euvel als As it is in Heaven: hij ontwikkelt zich evenmin allesbehalve verrassend, en ook Bloms neiging tot het uitdragen van een goede boodschap is bij vlagen storend. Maar ook in Dalecarlians zijn de acteerprestaties zeer geloofwaardig, zodat je -zonder een al te kritische blik- een fraai staaltje tragikomedie te zien krijgt.

Beklemmend

Scène uit Anklaget

Familieperikelen zijn ook de basis van Jacob Thuesens aanzienlijk minder publieksvriendelijke Anklaget (2005, eerder op dvd verschenen als Accused), waarin het leven van een middenklassefamilie in Kopenhagen verstoord wordt als de dochter de vader beschuldigt van seksueel misbruik. Het scenario van broodschrijver Kim Fupz Aakeson is veel minder schematisch dan zijn andere (In Your Hands, Minor Mishaps), en legt de focus geheel bij de vader; de dochter komt nauwelijks in beeld. Troels Loeby (een van Lars von Triers Idiots) zet hem schitterend neer als een gekrenkte, introverte man; er ontstaat een geloofwaardige psychologische spanning door zijn ambigue houding en daarmee de eventuele mogelijkheid dat hij schuldig is. Thuesen vermijdt het melodrama dat voor de hand ligt, en levert een realistisch, beklemmend drama af. Deze dvd heeft als enige van de drie een extra optie: een uitstekend, exclusief interview met de regisseur.