Kolderieke tweeling

recensie: New York Minute

De zusjes Mary-Kate en Ashley Olsen zijn in Amerika een begrip. De twee tieners zouden goed zijn voor een bankrekening van ruim $700.000.000,- en hebben net hun eerste bioscoopfilm geproduceerd. De zusjes Olson spelen ook de hoofdrollen in New York Minute. Deze actie komedie kostte $50.000.000,- en bracht in Amerika nog niet de helft op. Geen echte flop, maar niet het succes waar de zusjes op gehoopt hadden.

~

In New York Minute volgen we een dag uit het leven van de zusjes Jane en Roxanne Ryan. Ze lijken als twee druppels op elkaar, maar zijn qua karakter elkaars tegenpool. Roxy is de rebel. Het is een zootje op haar kamer, ze spijbelt en is alleen maar geïnteresseerd in de punkgroep A Simple Plan. Ze wordt op de hielen gezeten door een overijverige spijbelambtenaar, maar is hem steeds te slim af. Jane is punctueel, studeert, wil een beurs halen voor een gerenommeerde universiteit en kan niet leven zonder haar agenda en de netjes genoteerde afspraken. Vader van de tweeling is een wat vage figuur, die het verlies van zijn vrouw aan het verwerken is. Natuurlijk is Jane zijn steun en toeverlaat. Roxy verschuilt haar verdriet achter een punkkapsel en harde muziek. De tweeling gaat op weg naar New York. Roxy wil naar de opnames van een videoclip van haar favoriete groepje en Jane moet een speech houden om haar beurs binnen te halen.

Kolder

~

En dan gaat werkelijk alles mis. De reis naar de trein levert al veel problemen op. Jane verliest haar rokje, Roxy heeft de spijbelambtenaar op haar hielen en natuurlijk missen ze de trein. De lift die de meisjes krijgen levert alleen maar meer problemen op en de film is vanaf dat moment een wat kolderieke opeenvolging van incidenten, ongelukjes en vreemde ontmoetingen.

Basisschool

Een film als New York Minute is natuurlijk al vele keren eerder gemaakt. Tieners, komische situaties, lastige volwassenen en wat avonturen. Een actiekomedie kan daarom alleen maar leuk zijn als het script goed is. Het verhaal van New York Minute is echter nogal voorspelbaar. De zusjes spelen de typetjes met enthousiasme, maar overtuigen niet echt. Ze beleven avonturen die tieners zouden kunnen beleven, maar die avonturen lijken vertaald naar een voorleesboek van de basisschool.

Opbrengst

Het zal niemand verbazen dat de zusjes elkaar uiteindelijk nodig blijken te hebben. Punker Roxy blijkt in staat om haar zusje bij haar studie te ondersteunen, studente Jane krijgt zowaar wat begrip voor het losbollige leventje van haar zusje. De zusjes Olsen hebben de film geproduceerd en willen het in de film gestoken geld terug verdienen. Het lijkt me dat de opbrengst in Nederland minimaal zal zijn.