De grote Meneer Kaktus Show

recensie: De grote Meneer Kaktus Show

Bridge Entertainment is in korte tijd uitgegroeid tot de belangrijkste speler op het gebied van klassieke Nederlandse tv-programma’s op dvd. Na succesnummers als Swiebertje en De familie Knots is nu de hyperactieve Meneer Kaktus aan de beurt.

~

De grote Meneer Kaktus Show begon in het theater. Peter Jan Rens en zijn kornuiten bedachten een theatershow met de driftige Meneer Kaktus, de hysterische mevrouw Stemband en de onnozele Kweetniet. De shows sloegen zo aan dat Meneer Kaktus op woensdagmiddag bij Tineke de Nooij mocht aanschuiven voor een blokje van een paar minuten. Meneer Kaktus was een hit en kreeg al gauw een eigen tv-programma. Een aantal afleveringen zijn nu (in volstrekt achronologische volgorde) verkrijgbaar op dvd.

Kanjer!

Het leukste aan al deze oude programma’s is te zien hoeveel er nog is blijven hangen. Al na een paar minuten schreeuw je enthousiast mee wanneer Meneer Kaktus vraagt om een groot applaus voor deze Kanjer!, en zijn items als “de Prik van de Kaktus”, “de Nieuwsflits” en natuurlijk “het Gevaar” weer de gewoonste zaak van de wereld. Het enige minpunt aan de dvd’s is dat er maar drie afleveringen op staan. Doordat de shows maar een half uur duren, hadden er gemakkelijk vijf of zes op gepast. Gelukkig maakt de lage adviesprijs van 9 euro veel goed.

Filosofie

~

De dvd’s bevatten een paar leuke, vooral op tekst gebaseerde, extra’s. Je vindt er gescande bedankbrieven van kinderen, songteksten van de belangrijkste liedjes en zelfs een paar originele aanmeldingsformulieren, maar ook een interview waarin een iets ouder geworden maar nog verrassend rimpelvrije Peter Jan Rens in Kaktuskostuum een paar van de achterliggende gedachten over het programma uitlegt. Tijdens het kijken naar de shows viel al meteen op hoe goed ze in elkaar zitten, maar er blijkt een heuse filosofie achter te zitten. In het kort: hoe soberder de achtergrond, hoe beter de kinderen zich op de voorgrond kunnen concentreren. Rens heeft dus ook geen goed woord over voor de talloze kinderprogramma’s die even drukke decors als presentatoren hebben.

Volwassenen

Nu het gebied van kindertelevisie steeds meer ontgonnen wordt, is het wachten op de eerste klassieke tv-series voor volwassenen op dvd. Meneer Kaktus en Ome Willem (binnenkort verkrijgbaar) zijn leuk voor een paar afleveringen en het broodnodige jeugdsentiment, maar ik zit zelf veel meer te wachten op series als Pleidooi, Unit 13 of Zwarte sneeuw. Wie doet er wat aan?