Tragikomische tijdreisperikelen

recensie: Safety Not Guaranteed

Het is niet de meest voor de hand liggende advertentie: zoeken naar een maatje die samen met jou door de tijd wil reizen. Let op: veiligheid niet gegarandeerd. Op originele en verfrissende wijze verhaalt Trevorrows film over buitenstaanders, gemiste kansen en geloven in je dromen.

Darius werkt als stagiaire bij een tijdschrift. In plaats van op te vallen met haar artikelen, moet ze toiletrollen vervangen en andere onbenullige klusjes uitvoeren. Dan komt een van de journalisten op het idee een artikel te schrijven over een opvallende advertentie. Iemand zoekt een maatje om samen mee door de tijd te reizen. Je moet je eigen wapens meebrengen en niet bang zijn uitgevallen. Darius wordt samen met een andere stagiair gevraagd mee te gaan om onderzoek te verrichten. Wat volgt is een spannende ontmoeting, waarbij de absurditeit plaatsmaakt voor vriendschap en de veronderstelling dat tijdreizen wellicht mogelijk is.

~

Safety Not Guaranteed is gebaseerd op een origineel geplaatste advertentie. De schrijver is zelfs als cameo in de film te zien. Maar meer dan over tijdreizen gaat de film over buitenstaanders en vriendschap. Adverteerder Kenneth is wereldvreemd, en bekijkt zijn omgeving met argwaan. Ook de jonge Darius is een buitenstaander, door anderen bestempeld als ‘bizar’ en ‘freak’. Niet gek dus dat journalist Jeff besluit Darius aan Kenneth te koppelen. Terwijl zij zich moet voordoen als maatje om samen door de tijd te reizen, ontstaat er een band tussen de twee en wordt het voor Darius steeds moeilijker de schijn op te houden.

Gevoelige buitenstaanders
Met de thematiek van tijdreizen en buitenstaanders doet de film wat denken aan Donnie Darko. Daarmee houdt de vergelijking echter meteen op, want Safety Not Guaranteed is een stuk zonniger. Ondanks onderwerpen als verlies en er niet bij horen is de toon komisch en warm. Ook een pré is dat hoofdrolspelers Aubrey Plaza en Mark Duplass in hun rol van Darius en Kenneth een overtuigende chemie hebben. Kenneth komt paranoïde over, maar ook oprecht en kwetsbaar. Darius is sarcastisch en uitdagend, maar onderliggend onzeker en gevoelig. Niet alleen delen zij het gevoel van een buitenstaander te zijn, eveneens hebben zij in hun leven met teleurstellingen en verdriet te maken gehad.

~

Het tijdreizen is voor beiden een manier om fouten uit het verleden recht te zetten. Maar bestaat Kenneths tijdmachine wel echt? En in hoeverre is hij te vertrouwen? Naarmate de tijd vordert, neemt Kenneths achterdocht toe. Hij wordt gevolgd door mannen in zwarte pakken, die zijn mysterieuze werkzaamheden gadeslaan. De inbraak in een nucleair natuurkundig laboratorium, het eeuwige geknutsel in zijn oude schuur, de martial arts-oefeningen die dienen als voorbereiding… resulteert het allemaal in de tijdmachine, waarmee Kenneth en Darius een nieuwe wending aan hun leven gaan geven?

Geloven in je dromen
Het spel van vertrouwen en het gewone/ ongewone in het leven wordt goed geïllustreerd in Safety Not Guaranteed. Naarmate Kenneth en Darius elkaar beter leren kennen, blijft de kijker in het ongewisse of zijn tijdmachine wel echt bestaat. Misschien is Kenneth wel een gestoorde freak of emotioneel labiel, zoals Jeff en Arnau, de andere stagiair, beweren. En hoe goed kent Darius hem nu eigenlijk? Kenneth zelf blijft echter volhardend in zijn doel. ‘I know what I’m doing’ zegt hij vol overgave tegen Darius. Waarmee je als kijker hoopt dat hij gelijk krijgt en het stelletje ongelovigen flink op hun plaats zet.

Hoewel de verhaallijn rondom journalist Jeff en zijn ontmoeting met zijn jeugdliefde minder interessant is, en het open einde wat bombastisch, is Safety Not Guaranteed een grappige film die gaat over gemiste kansen en het geloven in je dromen. Leuke dialogen en het goede spel van de cast maken het een makkelijk verteerbare feelgoodfilm. Een met het hart op de juiste plaats, of tijdreizen nu mogelijk is of niet.