Insomnia

recensie: Insomnia

Er is een moord gepleegd in een stadje in Alaska en rechercheur Will Dormer (Al Pacino) wordt er vanuit Los Angeles op afgestuurd: het uitgangspunt van Insomnia is op het eerste gezicht weinig bijzonder. Maar in de noordelijke regionen van de wereld blijft het in sommige perioden van het jaar 24 uur per dag licht, en dat is niet bevorderlijk voor de nachtrust van city cop Dormer (wiens naam slechts één letter verschilt van het Franse woord voor ‘slapen’). Het wordt steeds moeilijker zijn hoofd bij de zaak te houden, en als hij tijdens een achtervolging in dichte mist ook nog eens per ongeluk zijn maat doodschiet, is hij helemaal ten einde raad.

~

Insomnia is de derde film van Christopher Nolan, die eerder lof oogstte met het weinig geziene Following en de megahit Memento. Nolan deed nogal wat wenkbrauwen fronsen toen hij besloot deze film, een remake van de gelijknamige Noorse thriller uit 1997, met steracteurs Pacino, Robin Williams en Hilary Swank te willen maken, maar ook in Insomnia laat hij zien niet tevreden te zijn met een standaard detectiveverhaal; de verschillende lagen (het constante daglicht, de slapeloosheid, de verwrongen moraal van zowel de hoofdpersoon als de moordenaar) houden de film interessant tot aan de iets te standaard onknoping.

Nonlineair

~

Ondanks het feit dat dit nog maar zijn derde film is, is Christopher Nolan een vakman, en dat blijkt vooral uit zijn audiocommentaar die hij voor de film insprak (en trouwens nergens op de hoes staat vermeld). Nolan houdt de nonlineaire vorm van Memento aan, en presenteert de film tijdens zijn commentaar in de volgorde waarin hij werd opgenomen, iets wat ik nog nooit eerder op een DVD had gezien. Deze optie geeft een briljant beeld van de logistieke problemen die bij het maken van een film komen kijken. Nolans stem is aan de monotone kant en door het technische karakter van zijn monoloog zal zijn commentaar vooral voor filmstudenten interessant zijn. Voor de “normale” filmfans is er daarom nog een tweede audiospoor, waarin hoofdrolspeelster Hilary Swank, schrijfster Hillary Seitz, editor Dody Dorn, cameraman Wally Pfister en production designer Nathan Crowley ieder een paar scènes van toelichting voorzien. In totaal duurt dit commentaar ongeveer drie kwartier, dus perfect voor de geïnteresseerde kijker.

Extra’s

Onder het kopje Production Diaries vinden we de rest van de extra’s. 180°: A Conversation with Christopher Nolan and Al Pacino is precies wat de titel al zegt: een onvoorbereid maar zeer interessant gesprek tussen regisseur Nolan en zijn steracteur, over wie hij in het commentaar zegt: “He’s knows more about filmmaking than anyone on the set.” Eyes Wide Open: gaat over een onderwerp dat voor iedereen interessant is, omdat we er allemaal wel eens mee te maken hebben: de wetenschappelijke kant van slapeloosheid. Twee mensen die aan slapeloosheid lijden vertellen over hun ervaringen, en twee deskundigen lichten Dormers toestand in de film toe. De DVD van Insomnia bevat slechts één gesneuvelde scène, die optioneel door Nolan wordt toegelicht. In the Fog bestaat uit video-opnamen van de belangrijke scènes die in dichte mist werden opgenomen, aangevuld met commentaar van Wally Pfister en Nathan Crowley. Day For Night: The Making of Insomnia is een korte featurette die interessanter is dan de speelduur van zeven minten zou doen vermoeden.

Insomnia maakt niet dezelfde indruk die Memento enkele jaren geleden achterliet, maar de film is boeiend genoeg om hem tenminste twee keer te zien (de tweede keer uiteraard met het briljante commentaar van Nolan).