Brotherhood of the Wolf

recensie: Brotherhood of the Wolf

Dat Fransen een kostuumfilm kunnen maken weten we inmiddels wel. Mooie beelden schieten is ook wel aan hen besteed. Maar vaak gaat menig filmliefhebber liever een straatje om bij een Franse productie omdat toegankelijkheid bij de Franse cinema vaak ver te zoeken is. Brotherhood Of The Wolf is echter een prachtige film die veel kijkers verdient.

~

We schrijven 1766. De jonge wetenschapper Gregoire Fronsac (Samuel le Bihan) wordt door de koning naar Gévoudan op onderzoek uitgestuurd naar het beest dat de regio terroriseert. Daar komt Gregoire terecht in een web van intrige, politiek en lust. Om het hoofd boven water te houden krijgt hij steun van zijn Indiaanse vriend Mani (Mark Dacascos) en de geheimzinnige Sylvia (Monica Bellucci). Als Gregoire ook nog eens gevoelens krijgt voor Marianne de Morangias (de dochter van de plaatselijke regent) komen de onderdrukte intriges pas echt los. Ondertussen blijft het beest vrouwen en kinderen vermoorden en de koning stuurt zijn hoogste luitenant om de vangst van het beest te begeleiden. Deze luitenant staat bekend om zijn botte-bijlmethode, en is uit op roem, niet op de veiligheid van de burgers. Gregoire moet dus snel handelen om het beest te verslaan voor de luitenant arriveert.

Crouching beast, hidden beast

Een film die meer aandacht verdient dan ze momenteel krijgt. De beelden die Christophe Gans ons voorschotelt zijn werkelijk adembenemend, en alles ziet er gelikt uit (met uitzondering van het monster waarin deze Franse productie op gejaagd wordt: die is wel zeer duidelijk afkomstig van de harddisk).
De acteurs zetten ook een formidabele prestatie neer. De film is echter bijna nooit echt eng, meer een prachtige aaneenschakeling van beelden. Ook de martial-artsscènes zijn geweldig. Een soort Franse Crouching Tiger, Hidden Dragon. Monica Bellucci is in ons land gezien in o.a. Bram Stoker’s Dracula en Under Suspicion, Mark Dacascos is bij ons bekend door o.a. Crying Freeman. Absolute aanrader.

Beeld en geluid

Er is weinig op de audio- en videokwaliteit aan te merken, behalve dan dat de film niet geschikt is gemaakt voor widescreen-tv’s en daardoor vooral op grotere schermen kwaliteit verliest. Het geluidsspoor is slechts in stereo, en je mist daardoor de overweldigende ervaring van zeskanaals Dolby Digital, alhoewel ik niet weet of de film ook in de bioscoop is uitgebracht.

Extra’s

Ook de extra’s stellen niet veel voor; alles wat je krijgt zijn trailers voor Brotherhood of the Wolf en de A-Video-releases Costa!, The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring en Cecil B. Demented.