Grappige robots doen troetelbeesten even vergeten

recensie: Robots

Geen schattige visjes, aaibare monsters of hippe beesten, maar blikken figuren. Drie jaar na het succes van Ice Age komt regisseur Chris Wedge met de animatiefilm Robots. Weer een typische familiefilm. Leuk voor de kids, maar ook zeker grappig voor de ouderen vanwege de scherpe grappen.

~

Hoofdpersoon in deze film is robot Rodney Copperbottom, die uitvinder wil worden. Hij wil Big Weld, zijn grote voorbeeld, ontmoeten. Daarvoor moet hij naar Robot City, de grote stoere stad. Als hij daar is, blijkt de robotwereld toch niet zo lief en veilig als bij zijn pappie en mammie. Hallo klefheid! Het is er een zooitje en Big Weld is op non actief gezet door een dictator. Rodney laat het er niet bij zitten en komt op voor de andere robotten die elke dag de kans lopen vernietigd te worden als ze te roestig zijn. Hoera moraal!

Niet zoetsappig

~

Dit klinkt heel gemeen, want natuurlijk moest er een achterliggende boodschap in deze vrolijke familie-animatiefilm. Maar het mocht wel wat beter uitgewerkt en wat breder getrokken worden. Nu blijft het verhaal op de een of andere manier een beetje zweven en komt het niet genoeg tot z’n recht. Echt heel zoetsappig wordt het echter nooit, want daarvoor blijken die robots toch niet genoeg tranentrekkend te zijn. Ook wel een keer fijn.

Futuristisch

Robots is wel heel mooi gemaakt. Er is zoveel oog voor detail. Je krijgt een uitgebreide rondleiding door Robot City, waar robots ook maar ‘gewone’ mensen blijken te zijn. Soms wordt er ingezoomd op een detail, een hondje bijvoorbeeld, ook van metaal. Het ziet er allemaal heel futuristisch uit, zonder dat het teveel wordt overdreven. De juiste balans is wat dat betreft zeker gevonden.

Genoeg te lachen

Dat geldt ook voor de humor. De stemmen zijn zowel voor de Nederlandse als Amerikaanse cast goed uitgezocht. Zelfs de Nederlandse vertaling van grappen is goed te doen. Er valt genoeg te lachen. Wist je bijvoorbeeld hoe een robot ter wereld komt? Of hoe een bordenwas-robot z’n werk doet? In beeld zijn vaak al hele komische momenten vast gelegd, maar de aanvullende grappen zijn er niet minder om, al word je op een gegeven moment wel wat moe van al die one-liners.

Geen Imax

Animatiestudio Blue Sky zet zich met deze film, als concurrent van Pixar en Dreamworks, toch weer goed op de kaart. Robots mag het dan wel niet halen bij een film als Finding Nemo, toch zitten er genoeg interessante trucjes in deze film en ziet het er heel gelikt uit. Desondanks is dit kijkje in een robotwereld niet spectaculair genoeg om in een IMAX-zaal te bekijken, waar Pathé Arena nu zo mee pronkt. Deze film leent zich hier te weinig voor: je wordt nog te weinig meegezogen in de film door de effecten. En dat is helemaal niet erg, want op een gewoon doek, of thuis op de bank zal deze film het prima doen. Het is vooral een welkome afwisseling als je eens wat anders wilt dan die doezelige diertjes in animatiefilms.