Film / Films

Meesterlijke alledaagsheid

recensie: Secret Sunshine (Miryang)

.

Secret Sunshine is een overtuigend portret van een vrouw die na tegenslagen gedwongen wordt om haar leven weer op te bouwen en zin te geven. Regisseur Chang-dong Lee weet met zijn naturalistische film een intiem en realistisch beeld te geven van het hedendaagse Zuid-Korea.

Zuid-Korea kent een ongekend productieve filmindustrie en keer op keer weten Koreaanse films te verrassen op filmfestivals. Zo ook Chang-dong Lee’s Secret Sunshine, die op Cannes de Gouden palm voor de beste actrice won. De film is een Koreaanse variant op het klassieke melodrama en toont op een onopgesmukte wijze het leven van een vrouw in een provinciaal stadje.

~

Pianiste Shin-ae Lee (Do-yeon Jeon) keert met haar zoontje terug naar het geboortedorp van haar overleden man om een nieuw leven op te bouwen. In het dorp moet ze wennen aan de sterke sociale controle die er heerst. Ook trekt ze als alleenstaande vrouw de aandacht van verschillende mannen die haar zien als een potentiële echtgenote. De film krijgt een wending als haar zoontje wordt ontvoerd. Als hij dood wordt teruggevonden is Shin-ae ten einde raad en probeert ze wanhopig haar leven weer zin te geven. Ze zoek troost in het christelijke geloof, waarin ze een schijnbare mate van berusting vindt.

Alledaags licht

Actrice Do-yeon Jeon weet Shin-ae goed neer te zetten als een persoon die sterk en onafhankelijk probeert te zijn, maar door verschillende omstandigheden gedwongen wordt om in te zien dat het leven niet altijd gemakkelijk verloopt. Naast het sterke spel van Do-yeon Jeon imponeert Kang-ho Song (bekend van Memories of Murder en The Host) in de rol van stille aanbidder die Shin-ae begeleidt op haar moeilijke levenspad. In deze bescheiden rol van simpele goedzak voorziet hij de film ook van komische momenten.

~

Chang-dong Lee’s grote verdienste is dat de film je met zijn eenvoudige realisme geboeid houdt. Lee gebruikt geen trucs of kunstgrepen, waardoor niets afleidt van het spel van zijn overtuigende cast. Zijn filmische stijl is daarmee geheel gefocust op de levens van zijn personages. Daarnaast weet Lee dat het leven complexer in elkaar steekt dan menig Hollywoodfilm. Hij zwicht daarbij niet voor een simpele catharsis of een te pessimistisch wereldbeeld, maar probeert het leven te vangen zoals het is.

Lees ook het interview met regisseur Chang-dong Lee.

Reageer op dit artikel