X2

recensie: X2

.

~

De cast van X2 is tegenwoordig indrukwekkend te noemen. In de eerste film was de cast nog grotendeels een verzameling van tweede keus jongelingen, aangevuld met oude rotten Stewart en McKellen. Ian McKellen is inmiddels bij het grote publiek bekend als Gandalf uit Lord of the Rings. Van de jongelingen is Hugh Jackman een behoorlijke nieuwkomer gebleken, en is Halle Berry inmiddels Oscarwinnares. Ook Oscarwinnares Anna Paquin is weer aanwezig, evenals ‘onze’ Famke Janssen. Zo zie je maar hoe snel alles kan veranderen in Hollywood.

Stryker

~

In X2 nemen de mutanten van Charles Xavier het op tegen generaal Stryker, een man die de ten koste van alles de mutanten in de wereld wil uitroeien. Als een mutant bijna de president van de VS vermoordt grijpt hij zijn kans, en krijgt hij van de regering een vrijbrief om Xaviers school voor hoogbegaafden (lees mutanten) te overvallen. Stryker heeft enkele mutanten in zijn macht door een soort hypnose, waaronder Magneto, de grote schurk uit de eerste film. Als ook Cyclops en Xavier door Stryker worden ingerekend moeten de overgeblevenen alles op alles zetten om deze dreiging het hoofd te bieden.

Meer inhoud

Het grote nadeel van de eerste film was dat hij zeker 30 minuten te kort was, het verhaal wat simpel en de karakters niet uitgewerkt. Bij deze film ging men niet over één nacht ijs, maar komt men met een behoorlijk plot en prima subplotjes ten tonele. Dit heeft wel gevolgen voor de toegankelijkheid van de film: de comicfans zullen het allemaal iets sneller begrijpen dan de neutrale bioscoopbezoeker. Ook de vele verwijzingen naar andere superhelden en mutanten zullen voor de fans erg leuk zijn, maar gaan aan de rest van het publiek voorbij. Toch is het duidelijk dat hier mensen hebben geschreven die wel hart voor de materie hadden.

Foutje

~

Ondanks het eerder genoemde ‘hart voor de zaak’ zitten in X2 een paar comicfoutjes en zwakheden. Wolverine heeft onder andere de gave om menselijke geuren te onderscheiden, en kan dus ook ruiken of hij met een vorm veranderaar (een mutant die op andere mensen kan lijken) te maken heeft, of niet. Toch legt Mystique hem bijna lelijk in de luren. Verder ondervinden Iceman en Rogue relatieproblemen die eigenlijk toebehoren aan een ander stripkarakter, Gambit. Aangezien dit geliefde personage niet in de film zit hebben de schrijvers verzonnen dat Rogue dus iets met Iceman heeft. Voor de neutrale kijker een detail, voor de fan een beetje irritant.

Conclusie

Ondanks deze kleine puntjes van kritiek is X2 een prima film. Het geen knaller zoals The Matrix of Lord of the Rings, maar zeker een ritje naar de bios waard. De special effects en cast zijn voor dit type films van de bovenste plank, en het loopt allemaal als een klok. Het feit dat het verhaal diverse subplotjes heeft die maar deels worden opgelost, houd de mogelijkheid voor een derde film ruim open. En dan hopelijk wel met Gambit.