Obsession

recensie: Obsession

Dat Brian De Palma een groot filmliefhebber is, is zwak uitgedrukt. Hij wordt door critici neergesabeld om zijn soms wel erg letterlijke “hommages” en zijn grootste inspiratiebron – Alfred Hitchcock – is in zijn meeste films zelfs nog door een blinde te herkennen. In Obsession, een van zijn vroege films, neemt De Palma het concept van Hitchcocks Vertigo en geeft er een eigen draai aan.

Michael Courtland is een rijke zakenman die al tien jaar getrouwd is met dezelfde (mooie) vrouw, met een lief dochtertje en een compagnon met wie hij bakken geld verdient. Kortom: wat wil je nog meer?
Dit denken ook de louche kidnappers die Courtlands vrouw en kind ontvoeren. De transactie van het losgeld gaat vreselijk fout, waardoor de beide dames om het leven komen.

Sixth Sense

~

Vijftien jaar later. Courtland, nog rijker nu, ontmoet tijdens een zakenreisje in Florence de mooie Sandra, die wel erg veel lijkt op zijn gestorven vrouw. Maar die was toch…? Juist – en Court weet dan ook niet wat hem overkomt. Hij raakt geïntrigeerd door Sandra (zie ook de titel van de film), vraagt haar een paar keer mee uit en sleept haar mee terug naar Amerika. Daar beginnen werkelijkheid en herinnering in elkaar over te lopen. De Sixth Sense-achtige ontknoping zorgt ervoor dat de film ook de tweede keer leuk blijft.

Bijzonder mooi

De hand van meesterregisseur De Palma is in Obsession nog wat onvast, maar al zeer duidelijk te zien in mooie camerabewegingen, spannende shots en zorgvuldig opgebouwde suspense. Er staat een aantal grote namen op de titelrol, die allen bijdragen aan het stijlvolle uiterlijk van de film. Cameraman Vilmos Zsigmond (Close Encounters of the Third Kind) maakte bijzonder mooie en sfeervolle beelden bij een – zeker voor 1976 – controversieel thema, componist Bernard Herrmann (bekend van zijn muziek bij de films van Hitchcock) schreef voor Obsession één van zijn laatste – en mooiste – soundtracks en Paul Schrader (Taxi Driver), die samen met De Palma het verhaal bedacht, leverde een overdadig en mysterieus scenario af.
Obsession was voor De Palma zijn laatste “kleine” film voor hij in hetzelfde jaar zijn grote doorbraak maakte met Carrie, naar het boek van Stephen King.

Verrassing!

~

De grootste verrassing op de DVD van Obsession is de 35 minuten durende documentaire van beroemd documentairemaker en groot Brian De Palma-fan Laurent Bouzereau. De film geeft een prima kijk op het maken van Obsession en bevat recente interviews met de belangrijkste personen achter de film. De documentaire is zo’n verrassing omdat er nergens op de hoes melding van wordt gemaakt!
Verdere extra’s zijn onder anderen een fascinerende trailer en filmografieën van Brian De Palma en de drie hoofdrolspelers.

Obsession is een prima film die gepresenteerd is op een prima DVD.