Red Dragon

recensie: Red Dragon

Wie na het zien van de slotscène uit Hannibal wil weten hoe het verder is gegaan met dr. Hannibal Lecter hoeft niet naar Red Dragon te gaan. We hebben hier namelijk te maken met een prequel: een film die na het voorgaande deel gemaakt is, maar zich daar chronologisch gezien voor afspeelt.

~

In Red Dragon, de tweede roman van Thomas Harris, speelde Lecter (toen nog als Lecktor) een kleine maar belangrijke bijrol. Het boek werd in 1986 als Manhunter verfilmd door Michael Mann. De psychopaat werd dankzij The Silence of the Lambs (1991) wereldberoemd en een icoon in de filmgeschiedenis. Na het gemengde succes van Hannibal besloten de producenten dat het tijd werd voor een remake van het inmiddels zwaar gedateerde (en Hopkins-loze) Manhunter.

Creepy

~

Een groot blik steracteurs werd opengetrokken voor de definitieve verfilming die Red Dragon moest worden. Edward Norton speelt agent Will Graham, die Lecter ooit achter de tralies heeft gekregen en nu gevraagd wordt een nieuwe seriemoordenaar te vangen. Deze zogenaamde Tooth Fairy wordt heerlijk creepy gespeeld door Ralph Fiennes, en is daarmee meteen het hoogtepunt van de film. Want ondanks de grote namen op de aftiteling heeft het grootste gedeelte van de cast weinig te doen. Norton speelt op de automatische piloot en dient eigenlijk alleen maar om het plot op gang te houden, terwijl Hopkins duidelijk de smaak te pakken heeft en zijn bizarre rol nog eens extra dik aanzet.

Geen extra laag

Regisseur Brett Ratner is vooral bekend van de twee delen Rush Hour en misschien ligt daarin het probleem. Ratner is geen Jonathan Demme of Ridley Scott (regisseurs van resp. Silence en Hannibal); hij weet hoe je een goede actiescène in elkaar zet en is goed in het opbouwen van spanning, maar Red Dragon mist de extra laag die de twee voorgaande delen wel hadden.

Prima intro

Dat betekent niet dat de film slecht is. Zeker als je drie dilms in chronologische volgorde zou bekijken, is Red Dragon dankzij het prima verhaal en de paar spannende scènes een perfecte introductie tot de wereld van Hannibal Lecter.