De houdgreep van je geboorteplaats

recensie: The Town

De vergelijking tussen Ben Affleck en Clint Eastwood steekt de laatste tijd vaker de kop op. Beiden zouden middelmatige acteurs zijn van wie het talent pas echt tot recht komt achter de camera. De vergelijking is op dit moment nog te veel eer voor Affleck, die het niveau van Eastwood nog lang niet heeft geëvenaard. Met het sterke The Town is hij echter wel goed op weg.

~

Affleck situeert The Town, net als zijn debuut Gone Baby Gone, in Boston, de stad waar hij opgroeide. De aandacht gaat in de film vooral uit naar de wijk Charlestown, waar op slechts anderhalve vierkante kilometer jaarlijks tientallen bankovervallen plaatsvinden. Een van de daders is Douglas McRay (gespeeld door Affleck zelf), geboren in de buurt en van jongs af aan in het criminele circuit gerold, vooral dankzij zijn vader die een levenslange gevangenisstraf uitzit.

Als hij samen met zijn jeugdvrienden, onder wie de agressieve Jem (Jeremy Renner), een nieuwe klus voorbereidt, gaat het fout. Jem gijzelt een bankmedewerker (Rebecca Hall) die bij de mannen in de buurt blijkt te wonen. Ze laten haar vrij, maar Doug besluit haar in de gaten te houden om zeker te weten dat zij hen niet heeft herkend. Hij wordt echter verliefd op deze Claire Keesey, wat de zaken aanzienlijk compliceert. Hun relatie doet McRay begrijpen dat hij Charlestown moet ontvluchten om een normaal leven te kunnen leiden, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

In een jaar waarin we nu niet bepaald verwend zijn met kwaliteitsamusement uit Hollywood, is The Town een welkome uitzondering. De film voelt aan als een ouderwetse studiofilm, vakkundig gemaakt zonder al te veel verrassingen. In de plotlijn wijkt Affleck met The Town niet veel af van andere genrefilms over bankovervallers, maar hij onderscheidt zich wel door een uitstekend scenario, vol gedenkwaardige oneliners die de acteurs met plezier op elkaar afvuren.

IJzeren houdgreep

~

Ook de aandacht die hij heeft voor het sociale milieu van de protagonisten speelt een belangrijke rol in het succes van de film. Doug wil niets liever dan weg uit Charlestown, een verpauperde achterstandswijk waar geen eer te behalen valt, maar het lukt hem maar niet. De ijzeren houdgreep van je geboorteplaats vormt het hart van de film en had misschien nog wel meer aandacht verdiend in plaats van de talrijke actiescènes, die overigens wel goed in elkaar steken.

Waar Affleck de hoofdrol in Gone Baby Gone nog aan zijn broertje Casey liet, neemt hij die last in The Town wel op zijn schouders. Hij brengt het er redelijk goed van af, maar valt wel weg tegen het acteergeweld van Jeremy Renner, ook al zo goed in The Hurt Locker. De agressie en intensiteit die Renner in zijn rol als Jem aan de dag legt is bijna griezelig. De rest van de cast, met onder andere Chris Cooper, Jon Hamm (Mad Men) en Pete Postlethwaite, is eveneens goed op dreef. Het maakt van The Town een misdaadthriller die net iets meer biedt dan in het genre gebruikelijk is, en Ben Affleck bewijst dat hij een regisseur is om rekening mee te houden.