Eén van de betere tv-speurders

recensie: The fall 2

Comakijken heet het tegenwoordig, als je meerdere afleveringen van een tv-serie achter elkaar bekijkt. Britse tv-makers spelen handig in op deze trend door nu in hoog tempo reeksen van zo’n vijf à zes afleveringen te produceren. De omroep zendt de reeks in één week uit. Met video on demand of gewoon met de dvd-box is er één lange avond of een weekend van de serie te genieten.

~

Een van de betere titels in dit genre is The fall. De misdaadserie is geproduceerd door een regionale afdeling van de BBC in Noord-Ierland, en speelt zich af in Belfast. Het eerste seizoen wordt nu uitgezonden op zaterdagavond op NPO2, helaas uitgesmeerd over meerdere weken. De dvd-box kwam twee jaar geleden uit en nu is er het tweede seizoen dat naadloos aansluit op de voorganger. Voor wie onbekend is met de serie strekt een dagje extra comakijken tot aanbeveling (de eerste afleveringen staan op Uitzending Gemist). Zonder de voorkennis uit seizoen 1 is The fall 2 maar lastig te volgen.

Twee perspectieven

Op het eerste gezicht lijkt er niets nieuws onder de zon. Een verbeten politievrouw maakt jacht op een seriemoordenaar die het voorzien heeft op jonge vrouwen met donker haar. Maar The fall stijgt boven alle modale politieshows uit omdat het verhaal verteld wordt vanuit twee perspectieven. We volgen de seriemoordenaar in zijn pogingen om aan de politie te ontsnappen en in zijn jacht op een volgend slachtoffer. En we zien de jacht van de verbeten politievrouw op de dader.

De moordenaar is een ogenschijnlijk keurige huisvader met een baan als rouwverwerkingstherapeut. Wanneer hij in beeld komt als verdachte gaat hij een broeierige relatie met de minderjarige oppas van het gezin aan. Zij mag de dwaalsporen uitzetten. De makers van de serie schuwen er niet voor om daarbij het randje van ongemakkelijk op te zoeken.

Vrijgevochten levensstijl

~

De politievrouw is een uit London ingevlogen specialiste die er een vrijgevochten levensstijl op na houdt. Aantrekkelijke jonge agenten (sekse geen voorkeur) maken kans op een overnachting in haar luxe hotelsuite. Culticoon Gillian Anderson (The X-files) maakt er een van de betere tv-speurders van de laatste jaren van. Bonus zijn de vele andere interessante vrouwelijke personages, redelijk uniek voor een masculien genre als de politieserie. De sociaal-politieke achtergrond van Belfast wordt knap door het verhaal gevlochten; op Engelse upperclass ladies hebben de meeste Noord-Ieren het namelijk niet zo. Sterk werk, deze serie.