Riksja naar extase

recensie: Lust, Caution

.

Het jongste kunststuk van Taiwanees regisseur Ang Lee intrigeert en ontroert. De film is gebaseerd op een opmerkelijk en op waarheid gebaseerd kort verhaal van Eileen Chang. Zij worstelde dertig jaar lang met haar slechts 28 pagina’s tellende werkje. In 1942 is Sjanghai door de Japanners bezet. Mevrouw Mak gaat op de thee bij Mevrouw Yee en haar vriendinnen. Ze spelen de hele dag mahjong terwijl hun rijke, collaborerende mannen de stad verdelen. Mevrouw Mak is voorzichtig, zij is er nog niet achter dat als de eerste helft van de titel Lust je in zijn greep heeft het veel te laat is voor de tweede, Caution.

~

In deze erotische thriller wordt er zeer ruig, inventief, stijlvol, geil, spannend en vooral met overgave geneukt. In China werd dit Ang Lee niet in dank afgenomen, en in zijn film werd fors geknipt om deze geschikt te maken voor Chinese consumptie. Venetië wist de film wel op waarde te schatten, met als resultaat een Gouden Leeuw. Ang Lee en controverse gaan hand in hand. In 2005 won hij dezelfde prijs voor zijn taboedoorbrekend gay-epos Brokeback Mountain. Hij baarde eerder opzien met de schokkende zedenschets The Ice Storm (1997) en de sprookjesachtige Chinese parabel Crouching Tiger, Hidden Dragon (2000), maar flopte opzichtig met de dure stripverfilming Hulk (2003).

Mata Hari

~

In het bezette Sjanghai in 1938 maakt het verzet plannen om Meneer Yee (Tony Leung), een meedogenloze en sadistische collaborateur, te vermoorden. Yee’s verschrikkelijke daden worden slechts gesuggereerd, de geest van Tarantino waait hier niet rond. Wong Chia Chi (Wei Tang) is een studente die op het toneel ontdekt hoe ze mensen kan inspireren en in beweging brengen. Bezeten door het heilige vuur sluit ze zich bij het verzet aan. Zij krijgt opdracht om in de gedaante van Mevrouw Mak bevriend te raken met Mevrouw Yee (Joan Chen), om daarna als een Chinese Mata Hari Meneer Yee haar bed in te lokken. Hij is echter een ondoorgrondelijk en extreem achterdochtig man, die het doorknippen van de navelstreng bij zijn geboorte waarschijnlijk al zag als een bloedige aanslag op zijn kersverse persoon.

Vier jaar later zoekt verzetsleider Kuang (Chinees rockzanger Lee-Hom Wang) haar weer op. Hij smeekt haar nog een poging te wagen om de inmiddels nog machtiger geworden Meneer Yee ten val te brengen. Wong Chia Chi wil het wel een tweede keer wagen, deze keer met onverwachte en spannende gevolgen.

Filmdebuut

~

In Lust, Caution is een hoofdrol weggelegd voor de imposante koloniale architectuur van Sjanghai. Cameraman Rodrigo Prieto laat de stad in al zijn sombere schoonheid schitteren in sepiatinten, en samen met de originele muziek van Alexandre Desplat vormt het een prachtig geheel. De sluimerende erotiek hangt als een zwaard van Damocles tussen de hoofdrolspelers in. Tony Leung (In the Mood for Love) imponeert met zijn ijzingwekkende portret van Meneer Yee. Hij wordt echter afgetroefd door zijn sensuele tegenspeelster Wei Tang, die in haar filmdebuut een openbaring is.

Volgens Ang Lee waren de expliciete seksscènes een ware beproeving, zowel voor hem (verlegen als hij is) als voor zijn acteurs. Eens en nooit meer, zegt hij stellig. Met zijn ijzeren discipline en compromisloze aanpak toont hij trekken van de gevreesde Meneer Yee die in zijn strijd tegen de amateuristisch blunderende verzetshelden voor een zinderende apotheose zorgt. Deze meesterlijke verfilming van Changs verhaal duurt 158 minuten. Je zou, denkend aan een kalme nachtrust, na 152 minuten de zaal kunnen verlaten want Meneer Yee is niet alleen een ondoorgrondelijke geile bok, hij is bovenal heel erg eng.