Crouching Tiger, Hidden Dragon

recensie: Crouching Tiger, Hidden Dragon

Een legendarisch zwaard geeft in Crouching Tiger, Hidden Dragon aanleiding tot spannende avonturen in beeldschone landschappen, ingehouden romantiek en een paar van de meest spectaculaire gevechten aan deze kant van The Matrix.

~

Alles begint met de held en krijger Li Mu Bai (Chow Yun-Fat), die na lange meditatie op een bergtop tot verlichting is gekomen en besloten heeft het vechtersbestaan op te geven. Hiertoe doet hij afstand van zijn legendarische zwaard Het Groene Lot, dat prompt gestolen wordt door een mysterieuze gevechtskunstenaar, op wie de zwaartekracht geen vat lijkt te hebben: er wordt tegen muren omhoog gelopen, over daken gesprongen en schoppen uitgedeeld die normaal alleen met behulp van trampoline en een stel heliumballonnen uitgevoerd zouden kunnen worden.

~

De rest van het verhaal heeft in feite weinig meer om het lijf dan de zoektocht naar het zwaard en de gebeurtenissen die daaruit voortvloeien, maar de simpelheid van het verhaal wordt ruimschoots goedgemaakt door de oogverblindende cinematografie van Peter Pau en de gevechtschoreografie van Yuen Wu Ping, die datzelfde voor The Matrix deed. Zowel de acteurs als regisseur Ang Lee (bekend van uiteenlopende films als Sense And Sensibility, The Ice Storm en Ride With The Devil) lijken enorm veel plezier te hebben gehad bij het maken van deze film.

Alhoewel Crouching Tiger, Hidden Dragon niet het non-stop actiespektakel is dat sommige publicaties doen voorkomen, is het toch een virtuoos gemaakt en gewoon heel mooi sprookje, waarvan sommige scènes dagen later nog steeds door je hoofd spoken.