Versiertips voor sukkels

recensie: Hitch

.

~

Het verhaal is eenvoudig. Alex ‘Hitch’ Hitchens is een ‘date-doctor’ in New York. Hij werkt anoniem, is niet te vinden in de Gele Gids en is succesvol. Hitch, een rol van Will Smith, koppelt mensen. Hij is de ideale consulent op het liefdespad, geeft alleen maar adviezen die werken en bezorgt elke man de liefde van zijn leven. Bij het koppelen van twee mensen, blijken er geen onmogelijke duo’s te zijn. Hitch is, kortom, “the cure for the common man.” Tot Hitch zelf wordt verblind door de liefde, tot over zijn oren verliefd raakt, vlinders in zijn buik voelt, hakkelend een afspraakje wil maken en dus een consulent, een ‘date-doctor’ zou kunnen gebruiken. En natuurlijk verlopen zijn eigen de afspraakjes niet vlekkeloos. Of echte liefde een deukje kan hebben? De toeschouwer krijgt na 115 minuten het antwoord.

De eerste kus

~

Hitch’ werkwijze is simpel. In drie afspraakjes moet het contact gelegd zijn, is de eerste kus gedeeld en het contract tussen de geliefden gesloten. Hitch gelooft dat een goede eerste indruk een eerste afspraakje oplevert. Bij de tweede afspraak is volgens hem de plek van de afspraak van het grootste belang. De derde afspraak is de oogst van de eerdere ontmoetingen. Hitch doceert dat acht van de tien vrouwen alle informatie die ze over de man willen weten uit die eerste kus halen. Hitch gelooft dat vrouwen denken dat als hij niet kust, hij niet neukt. Tongt hij niet, dan vrijt hij niet.

Dodelijk

Als onze hoofdpersoon de roddeljournaliste Sara Melas (Eva Mendes) tegenkomt, geloven ze beiden niet in de liefde. Hitch past al zijn wetten en adviezen toe op zijn ontmoetingen met Sara, maar ze blijken niet te werken. En dat zou in het echte leven alleen maar logisch zijn. Er springt geen enkele vonk de bioscoopzaal in bij de scènes tussen Smith en Mendes. Voor de film is dit dodelijk. Waar een door Hitch bewerkstelligde relatie tussen een buikende boekhouder en een zeer rijke jongedame geloofwaardig wordt, sprankelen, spetteren en knetteren de gevoelens tussen Hitch en Sara nergens. Het is duidelijk dat deze twee mensen niets met elkaar zouden moeten hebben.

Piloot

Zoals gezegd zit de carrière van Will Smith wat in het slop. Met Hitch zal Smith er niet in slagen aan geloofwaardigheid te winnen. Hij acteert charme op de automatische piloot en vooral in scènes met Eva Mendes is er geen enkele chemie. Hitch is een film die vooral gemaakt is voor Will Smith. Hij krijgt de ruimte, het tegenspel en de mogelijkheden om iets van de relatieconsulent Alex ‘Hitch’ Hitchens te maken. Will Smith faalt hopeloos in die opdracht.