Hersenloos knallen op Mars

recensie: Doom

.

De actie speelt zich af op het Olduvai onderzoeksstation, een afgelegen wetenschappelijk centrum op Mars. Er is iets verschrikkelijk fout gegaan: alle wetenschappers zijn verdwenen en samen met de stroom is de communicatie uitgevallen. Onder leiding van Sarge (Dwayne ‘The Rock’ Johnson) gaat een groep mariniers van de Rapid Response Tactical Squad uitzoeken wat er precies is gebeurd in het onderzoeksstation. Tot de tand gewapend en zeer triggerhappy gaan de mannen op weg naar Olduvai om hun opdracht uit te voeren: de doorgang naar aarde moet beschermd worden en niks mag levend uit het onderzoeksstation komen. De vraag is of de mariniers rekening hebben gehouden met de groep gemuteerde monsters die hen op het onderzoeksstation opwacht.

Mager verhaaltje

~

Over het verhaal van Doom valt eigenlijk niet veel meer te zeggen dan dat het slecht is. Ook al is het een sci-fi-horror en moet je dus over een grote portie fantasie beschikken, het verhaal vertoont een groot aantal gaten en onwaarschijnlijkheden. Voor een computerspel is dit nog acceptabel, maar als Doom zich wil meten met serieuze Hollywoodproducties was het misschien verstandig geweest om het geheel iets waarschijnlijker te maken. Het verhaal van Doom is bovendien voorspelbaar en saai en de film wordt op geen enkel moment echt spannend. Het is vooral heel veel bloed, vechten en schieten.

Geen chemie

De hoofdrollen in Doom zijn weggelegd voor ‘The Rock’ (Be Cool, The Scorpion King), Karl Urban (The Bourne Supremacy) en Bond-girl Rosamund Pike (Pride & Prejudice). Hoewel iedereen goed gecast is, valt er gewoon niet zoveel uit de personages te halen. De karakters zijn plat, saai en er is totaal geen chemie tussen de acteurs. Maar het gaat in de film dan ook niet om diepe karakterschetsen. De hoofdrolspelers in Doom zijn actie, wapens en bloed.

Futuristisch knallen

~

Mensen die het computerspel niet kennen of niet leuk vinden, zullen zich behoorlijk gaan ergeren aan de kortzichtigheid van Doom en aan de vervelend lange scène in het First Person-perspectief, waarin alleen een pistool en hand van de hoofdpersoon te zien zijn terwijl tientallen monsters worden afgeknald. Gamers zullen tevreden zijn met de film omdat het precies de sfeer ademt die het computerspel ook bezit. Doom gaat om de actie, om het schieten en de gigantische futuristische wapens. Als je hier sowieso niet van houdt, dan is Doom niks voor jou. Ben je echter toe aan een hersenloos sci-fi avontuur, dan zou deze film wel eens helemaal je ding kunnen zijn. Verstand op nul en knallen.