‘Net niet’-gevoel

recensie: Shrek 2

Het vervolg op misschien wel de meest opvallende en een van de meest succesvolle animatiefilms aller tijden was misschien niet zo origineel en sprankelend als het eerste deel, maar Shrek 2 is een film die je lachspieren overuren bezorgt. Het verhaal is waarschijnlijk wel bekend: newlyweds Shrek en Fiona gaan op bezoek bij Fiona’s ouders om hen kennis te laten maken met Shrek. Uiteraard vinden zij het enge, groene monster niet de meest geschikte kandidaat en komen zij met een alternatieve bruidegom op de proppen. Shrek en zijn hulpvaardige Donkey moeten, samen met de Gelaarsde Kat, alles uit de kast trekken om er voor te zorgen dat de geliefden nog lang en gelukkig zullen leven.

~

Zoals bij veel animaties is de dvd van Shrek 2 erg goed verzorgd. De schijf ontpopt zich als een ware multimedia-achtbaan. Het menu is al hilarisch. De karakters uit de film staan elk voor een optie en praten met elkaar over waarom de film niet The Fellowship of the Donkey heet en meer van dat soort triviale geinigheden. De extra’s van de dvd zijn eigenlijk in tweeën gesplitst: een menu met extra’s en een speciaal kindermenu. Op het eerste gezicht zijn beide menu’s erg rijk, zowel inhoudelijk als visueel, maar bij een nadere bestudering blijkt dat het meer lijkt dan dat het is.

Postmodernistische advertenties

~

De extra’s bevat de gebruikelijke making of, welke uiteraard voornamelijk over de gebruikte computertechnieken gaat. Leuk voor de liefhebber. Verder is er een redelijk uitgebreid interview met de hele stemmencast. Ook is er een special over de belangrijkste nieuwkomer, de Gelaarsde Kat, die met een combinatie van machogedrag en aandoenlijkheid (samen met Donkey) stiekem de hoofdrol van de film voor zich opeist. Ook is er een korte special rond de gebruikte muziek en kun je de Far Far Away-Times lezen, een interactieve krant met geinige gebeurtenissen en postmodernistische advertenties. Tot zover niet veel spectaculairs.

Mediatraining

Er zijn twee verschillende commentaartracks: een van regisseurs Kelly Ashbury en Conrad Vernon (de derde co-regisseur Andrew Anderson mist vanwege zijn werk aan The Chronicles of Narnia) en eentje door producer Aron Warner met editor Mike Andrews. De tracks zijn eigenlijk best saai. Er wordt alleen gepocht over hoe fantastisch de film is, en de mannen benadrukken, net als voetballers na een uitgebreide mediatraining, hoe ze er als team aan gewerkt hebben. De enige originele extra is een filmpje met foutjes. Echte foutjes ditmaal: technische dingen die mis gingen waardoor bijvoorbeeld Shreks armen ineens vier keer zo lang zijn en Fiona’s rokje pardoes verdwijnt.

Idols

Speciaal voor de jongere kijkers zit er een kindermenu op de dvd. Zo heb je Fiona’s jukebox, waar je alle liedjes uit de film kunt horen. Het lijkt meer dan het is: het is gewoon een directe toegang tot de liedjes uit de film. Ook is hier een korte sing-a-long te vinden en de videoclip van de Counting Crows (een andere dan hier in Nederland te zien was). In Gingy’s House of Games zit een interactieve kaart van Far Far Away, waar het verhaal zich afspeelt. Visueel is het wel leuk maar het is in feite niet meer dan een directe toegang tot de scènes uit de film die zich op die locaties afspelen. Ook zijn hier twee spelletjes te vinden: Find Puss in Boots, een erg simpel zoekspelletje maar leuk voor de kids, en Save Fiona, een Shrek-kennisspelletje. Wat uiteraard niet kan ontbreken is een Idols-persiflage, met het beroemde Engelse jurylid Simon Cowell, waarin je de karakters uit de film auditie ziet doen. Dit is allesbehalve origineel (elke plaatselijke klaverjasclub heeft inmiddels Idols nagedaan) maar het is wel erg grappig uitgevoerd.

Concluderend kun je zeggen dat voor de dvd eigenlijk hetzelfde geldt als voor de film zelf: erg grappig, erg goed, erg vermakelijk, maar op de een of andere manier krijg je er een ‘net niet’-gevoel van. De extra’s zijn grotendeels herhalingen, maar vooral de jonge kijkers kunnen zich met deze dvd zeker wel een hele dag vermaken. Een van de meest geschikte familie-dvd’s als sinterklaas- of kerstcadeau.